گزارش بیا شمال؛

غفلت از برند شهر خلاق خوراک در قاب رسانه های گیلان

غفلت از برند شهر خلاق خوراک در قاب رسانه های گیلان

بیا شمال: عنوان شهر خلاق خوراک شناسی هفت سال پیش به رشت داده شد و در طول این مدت این عنوان که می توانست به یک برند برای رونق اقتصادی و جذب گردشگری تبدیل گردد در رسانه های گیلان مغفول ماند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- بهرام قربانپور: هیچ مسافر و گردشگری را سراغ نداریم که به استانهای شمالی کشور به ویژه گیلان سفر کرده باشد اما غذاهای لذیذ و خوشمزه آنرا نخورده باشد.
غذاهای متنوع محلی و سنتی گیلان در کنار میهمان نوازی، خوش سلیقگی و دست پخت ماهرانه و خلاقانه بانوان گیلانی، هویت این استان را نشان می دهد، هویتی که استان گیلان را در آوردگاه های جهانی و بین المللی با آن می شناسند و ثبت رشت تحت عنوان «شهر خلاق خوراک شناسی» در یونسکو بر اهمیت و جایگاه آن صحه گذاشته است.
خوشمزه های گیلانی در دیگ برندسازی
معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی شاید شروع راهی پرامید، توسعه محور و آینده دار برای گیلان باشد اما تحقق این آرزوهای شیرین فقط با نامگذاری و عنوان بندی صورت نمی گیرد و باید اقدامات زیرساختی و برندسازی آن نیز مد نظر قرار گیرد.
شهر خلاق مبین ظرفیت ها و استعدادهای خلاقانه یک مکان یا منطقه و شهر است که آنرا از دیگر اماکن متمایز می کند. استفاده از این ظرفیت خلاقانه و نوآور کمک بزرگی به توسعه، اقتصاد و اشتغال منطقه خواهدنمود. «شهر خلاق» بااینکه در القاب و تعریف یک شهر آمده اما مرز جغرافیایی وسیعی را شامل می شود و نمی توان برای آن محدودیت قائل شد.
آن طور که مشخص است مفهوم شهر خلاق به عنوان یک مدل و الگو از میانه دهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد، ابتدا در بریتانیا و سپس در آمریکا وارد ادبیات سیاست های شهری شد، برمبنای آخرین بررسی ها بیش از ۶۰ شهر جهان شایستگی عنوان «شهر خلاق» را داشته اند که در ایران این عدد به چهار شهر خلاق می رسد، البته تعریف مکانیزم و استانداردهای عنوان شهر خلاق به شکلی است که هر شهری نمی تواند خودرا «شهر خلاق» بنامد.

چهار شهر خلاق ایران
اصفهان و بندر عباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای مردمی، سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و همین طور رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی شهرهای خلاق گیلان محسوب می شوند البته شیراز هم تلاش می کند به فهرست شهرهای خلاق بپیوندد.
اما چطور شد که رشت به شهر خلاق خوراک شناسی لقب گرفت برای پاسخ این سوال کافی است به یکی از رستوران های خوب محلی در گیلان و رشت بروید تا حسابی در انتخاب غذا سردرگم شوید. غذاهای متنوع محلی با طعم، رنگ و مزه متفاوت و بر گرفته از هویت و اصالت گیلانی سبب شده که رشت در آذر ماه سال ۹۴ به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو به ثبت برسد.
بهره برداری از منابع محلی خصوصاً گونه های مختلف ماهی و محصولات فصل، غذا به عنوان عاملی برای حفاظت و ترویج میراث فرهنگی، دنبال کردن روش های پخت قدیمی و استفاده از ظروف و روش های پخت و پز منحصر به فرد همچون دلایلی بود که یونسکو را بر آن داشت تا شناسنامه شهر خلاق خوراک ها را به رشت بدهد.
بر اساس گزارشات و یافته های میدانی تنوع غذایی گیلان بین ۲۵۰ الی ۳۰۰ نوع خوراک می رسد که از مهم ترین آن می توان به ماهی ملاته، کولی غورابیج، چغرتمه، کاله کباب، کپور آبه، باقلا قاتق، میرزا قاسمی، ترش تره، سیر قلیه، کباب ترش، اناربیج، واویشکا، شیش انداز، ترش آش، گمج کباب، موتنجن، دبیجا و ماهی فیبیج اشاره نمود.
با توجه به این تنوع غذایی مسئولان می توانند با ایجاد جشنواره های غذا در سطح جهانی گردشگران بسیاری را جذب گیلان و رشت کنند و در صورتیکه این درآمد حاصل از گردشگری صرف ایجاد مدارس آشپزی، رستوران های جدید (با پخت غذاهای بومی) و نیز ساخت هتل ها شود، علاوه بر توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و در نتیجه حرکت در راه اقتصاد پایدار را توأم می شود.
اما پس از ثبت رشت به عنوان شهر خوراک شناسی دیگر اتفاق خاصی در برندسازی آن صورت نگرفت و مدیریت شهری رشت و دیگر مسئولان استانی نتوانستند از این عنوان پر رنگ و لعاب دار، جز برگزاری چندین جشنواره غذا و سمینارهای آبکی، بهره برداری توسعه محوری از آن داشته باشند.

شناسایی ۳۰۰ نوع غذای محلی در گیلان
«ولی جهانی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از شناسایی ۳۰۰ نوع غذای محلی در این استان آگاهی داد و افزود: ۲۷ شیوه پخت از این ۳۰۰ نوع غذای محلی در لیست آثار ملی به ثبت رسیده که آینده روشنی را نوید می دهد.
وی با اعلان اینکه فرهنگ و آداب مربوط به پخت و پز از جایگاه ویژه ای در میان فرهنگ عامه مردم گیلان برخوردار است، اضافه کرد: این امر سبب شده تا ۲۷ اثر از حدود ۱۰۰ اثر ناملموس گیلان در لیست میراث ملی کشور به فرهنگ آشپزی این سرزمین اختصاص یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ارائه اطلاعات دقیق به همراه تبلیغات جذاب را در برند سازی غذا مؤثر دانست و اشاره کرد: گیلانیان سبک متفاوت و جدیدی از پخت و پز را به جهانیان ارائه دادند که به این فرهنگ آشپزی استان کمتر پرداخته شده است.
جهانی با اعلان اینکه برندسازی، تصمیم گیری برای گردشگران را تسهیل می بخشد، اظهار داشت: علاوه بر غذاهای محلی که به ثبت ملی رسیده است، ۷ پرونده دیگر از شیوه پخت غذاهای محلی گیلان نیز برای ثبت ملی درحال آماده سازی است.
وی استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در معرفی ظرفیت های گردشگری گیلان را مؤثر دانست و اضافه کرد: امروز اغلب مردم از فضای مجازی استفاده می نمایند و پس تبلیغ استعدادهای گردشگری استان را باید به فضای رسانه ای برد.
مسئول باید رسانه شناس باشد
«عبدالمهدی مستکین» مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو نیز به نقش رسانه ها در توسعه شهرها اشاره و بیان کرد: مسئولی می تواند مؤثر و توانمند ظاهر شود که رسانه شناس و نقدپذیر باشد.
وی با اعلان اینکه هر شهروند یک شهردار است، اضافه کرد: نگاه دلسوزانه و مسئولانه نسبت به اتفاقات شهر باید سرلوحه شهروندان باشد، زمانی شهر آباد می شود که همه خودرا مدیر شهری بدانند و نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.
مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به این که جهان و ایران بیش از هرچیزی برای آبادانی نیازمند انسان های از جنس فرهنگ دارد، اظهار داشت: توسعه پایدار یکی از موضوعات مهم جهانی و اصل این مساله بر آن مبنا که «ما بکاریم تا دیگران بهره بجویند» استوار است.
مستکین با اعلان اینکه همه در قبال پیرامون زندگی خود مسئول هستیم، افزود: مدیران و مسئولان باید از ابزار رسانه استفاده بهینه داشته باشند.
مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو، اشرافیت کامل مدیران از ظرفیت های شهری و اداری را امری ضروری دانست و بیان کرد: اگر مدیران شهرداری به هوش باشند و مختصات جغرافیای خودرا تیمار کنند آن زمان می توانند شهری را مدیریت کنند.

غفلت از ظرفیت شهر خلاق خوراک شناسی در فضای رسانه ای
«مجید عزیزی» رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت اظهار نمود: نقش رسانه ها در برندسازی کردن شهر خلاق خوراک شناسی کم نظیر بوده و در این عرصه غفلت شده است.
وی با اعلان اینکه رضایت شهروندان اولویت اصلی مدیریت شهری است، اضافه کرد: برای رسیدن به جلب رضایتمندی بیشتر و عملکرد مطلوب تر نیاز است که رسانه ها به کمک مدیریت شهری بشتابند.
عضو شورای شهر رشت با اشاره به حضور میلیونی گردشگران به شمال کشور به ویژه گیلان و رشت، این ظرفیت مهم و باارزش را فرصتی مغتنم در امتداد معرفی شهر خلاق خوراک شناسی برشمرد و بیان کرد: باید از ظرفیت گردشگران در امتداد معرفی بیشتر رشت و شهر خلاق خوراک شناسی بهره بگیریم.
عزیزی با اعلان اینکه شهر خلاق خوراک شناسی ظرفیت های ارزشمندی دارد که نباید از آن غافل شد، اظهار داشت: تنوع غذایی در گیلان باید با ظرافت و شیوه هنرمندانه ای، رسانه ای و معرفی شود.
تاکید بر جریان سازی رسانه ای برای برندسازی کردن شهر خلاق
«میلاد ابراهیمی» مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با اعلان اینکه رسانه ها بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر هستند، اظهار داشت: رسانه ها اولویت های ذهنی و رفتاری مردم را تعیین می کنند و نقش اثرگذاری در جهت دهی افکار عمومی دارند.
وی با اشاره به پدید آمدن روزنامه نگاری نوین، اضافه کرد: امروزه با توجه پیشرفت قابل توجه علم و تکنولوژی هر شهروند یک رسانه شمرده می شود و مرزبندی رسانه ها با مردم به طرز شگفت انگیزی تغییر کرده است.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان، جریان سازی رسانه ای را در برند سازی شهر خلاق مؤثر دانست و بیان کرد: برای معرفی و برندسازی شهر خلاق خوراک شناسی باید به جریان سازی رسانه ای دقت نماییم.
ابراهیمی با اعلان اینکه باورمندی مردم به رسانه ها بیش از سایر بخش ها است، اظهار داشت: مردم به رسانه های مکتوب و مجازی ایمان و اعتماد دارند و همین اعتماد مردمی توانسته جایگاه رسانه را ممتاز کند.
وی، معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی را نشان دهنده توسعه فرهنگی این شهر دانست و اضافه کرد: توسعه فرهنگی زمانی نتیجه بخش است که به توسعه اقتصادی منجر شود پس شهر خلاق خوراک شناسی می تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی رشت باشد.
تشکیل کارگروه رسانه شهر خلاق خوراک شناسی در رشت
«سیدرضا میرپور» یکی از فعالان رسانه ای گیلان با اشاره به عدم دست یابی رشت به جایگاه واقعی و برندسازی کردن شهر خلاق خوراک شناسی، بیان کرد: بی کفایتی مدیران شهری اجازه رشد به رشت نداده است.
وی با اعلان اینکه شهر خلاق خوراک شناسی در سالهای اخیر فقط نمایشی بوده است، اضافه کرد: کارهای زیرساختی و عملیاتی برای شهر خلاق خوراک شناسی در رشت انجام نشده و مدیران شهری در این سال ها فقط از این عنوان بهره برداری تبلیغاتی کردند.
این فعال رسانه ای با اعلان اینکه رشت بیشتر درگیر حواشی سیاسی شده است، اظهار داشت: حواشی و بگو مگوهای سیاسی فرصت پیشرفت و توسعه و برنامه ریزی درباب شهر خلاق خوراک شناسی را از مدیران شهری سلب کرده است.
میرپور خواهان تشکیل کارگروه رسانه شهر خلاق خوراک شناسی در رشت شد و بیان کرد: کارگروه تخصصی متشکل از رسانه و کارشناسان و مدیران شهری می تواند نقش مؤثری در پیشبرد اهداف شهر خلاق داشته باشد.

1401/04/29
21:21:36
0.0 / 5
445
تگهای خبر: آب , ابزار , استاندارد , برند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا