مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران تشریح كرد

صرفه جویی ۹همتی در هزینه مصرف سوخت و کاهش آلاینده ها با برقی سازی ناوگان حمل و نقل تهران

صرفه جویی ۹همتی در هزینه مصرف سوخت و کاهش آلاینده ها با برقی سازی ناوگان حمل و نقل تهران

به گزارش بیا شمال، به قول مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، برقی سازی ناوگان حمل و نقل تهران علاوه بر ۹همت صرفه جویی در هزینه مصرف سوخت، کاهش ۶۵ هزار تنی آلاینده های تهران در سال را هم به دنبال خواهد داشت.


سفر اخیر شهردار تهران به چین اینروزها نقل محافل خبری و کارشناسی است و هر از چند گاهی دستاوردهای این سفر، رسانه ای می شود. اما سفر علیرضا زاکانی در قسمت محیط زیست و مدیریت آلودگی هوا چه دستاورهایی برای تهران خواهد داشت؟ که سید محمد مهدی میرزایی قمی در گفتگو با ایسنا، اثرات مهم این سفر در حوزه بهبود کیفیت هوای پایتخت را شرح داد.

وی در اینباره اظهار داشت: اجرای تفاهمنامه ای که شهردار تهران با سفر به چین انجام داد، باآنکه در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تحول چشم گیر را برای تهران به ارمغان می آورد اما اثرات کم نظیری هم بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
به قول میرزایی قمی، بیشترین سهم آلاینده های منتشره در تهران حاصل تردد وسایل نقلیه است که بخش زیادی از آنرا وسایل نقلیه شخصی رقم می زنند و بخشی هم حاصل تردد وسایل نقلیه عمومی است. اتوبوس ها و تاکسی ها به لحاظ تردد بالای روزانه در سطح شهر و نزدیک بودن به زمان فرسودگی، احتیاج به نوسازی دارند. الان اتوبوس های تهران ۵.۷ درصد ذرات معلق و ۰.۵درصد گازهای آلاینده شهر را منتشر می کنند که با نوسازی آنها (با فرض محاسبات در مورد اتوبوس ها اینست که اتوبوس های برقی همگی جایگزین اتوبوس های دیزلی و اتوبوس های گازسوز جایگزین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز شوند)، انتشار ذرات معلق ۱۰۰ درصد و آلاینده های گازی آنها تا ۹۵ درصد کاهش خواهد یافت. از سویی تاکسی های تهران ۲.۱ درصد روی انتشار ذرات معلق و ۹.۴ درصد آلاینده های گازی شهر سهم دارند که با نوسازی آنها (ارقام در ارتباط با ناوگان تاکسیرانی با فرض جایگزینی تاکسی های بنزینی محاسبه شده است)، ۱۰درصد ذرات معلق و ۴۸ درصد آلاینده های گازی که این ناوگان تابحال در شهر پراکنده می کرده اند، کاسته می شود.
وی ادمه داد: بند دیگری هم در ارتباط با برقی سازی ناوگان موتورسیکلت پایتخت است. این وسایل نقلیه الان ۱۰.۱درصد ذرات معلق شهر و ۲۱.۳ درصد آلاینده های گازی را در هوا منتشر می کنند که در صورت برقی سازی، ۱۷.۵درصد ذرات معلق و ۱۷.۵درصد آلاینده های گازی از آسمان شهر حذف خواهد شد. بدین سان با جایگزینی هزار دستگاه اتوبوس گازسوز، هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰هزار دستگاه ون برقی و ۱۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی ۶۵ هزار تن از آلاینده های تهران در طول سال کاسته خواهد شد.
آنگونه که میزایی قمی گفته، بخش دیگر دستاورهای سفر شهردار تهران به چین، در حوزه ارقامی است که در حوزه صرفه جویی سوخت، به نفع تهران خواهد شد. در این بخش، محاسبات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان داده است در صورت نوسازی ناوگان، ۳۲۵میلیون لیتر سالیانه در مصرف بنزین و گازوئیل صرفه جویی می شود که این رقم معادل ۹همت صرفه جویی هزینه مصرف سوخت درطول سال خواهد بود.
وی تصریح کرد: همینطور کل ارزش اقتصادی ناشی از کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده های هوا حدودا ۳۱ همت می شود که عایدی آن در قسمت کاهش آلایندگی ۲۲.۵همت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در رابطه با این که چه نهادها و ارگان هایی در حوزه برقی سازی حمل و نقل نقش دارند، اظهار داشت: عمده ترین وظایف در حوزه برقی سازی در ارتباط با وزارت خانه های صمت و نیرو است. وزارت صمت وظیفه تشویق تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت به تولید محصولات برقی را دارد. همینطور در حوزه واردات هم تسهیلات لازم همچون حداقل یا صفر کردن سود بازرگانی ضروری است از راه وزارت صمت صورت گیرد. در کنار این مورد وزارت نیرو متولی اصلی ایجاد زیرساخت شارژ وسایل نقلیه برقی است. همینطور تأمین برق این ایستگاه ها و بار اضافی ناشی از فعالیت وسایل نقلیه برقی برعهده وزارت نیرو است. اما در کنار این موارد برای تسهیل در توسعه وسایل نقلیه برقی و جبران اختلاف قیمت آن با نوع بنزینی و گازوئیلی جهت ترغیب مصرف کنندگان، عرضه تسهیلات و کمک های بلاعوض از طرف دولت ضروریست و این مورد می بایست از راه وزارت خانه های نفت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه پیگیری شود.
به نقل از ایشان، در کنار متولیان اصلی حوزه برقی سازی، وزارت کشور و شهرداری ها هم که مسئولیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را دارند در صورت مهیا بودن شرایط و زیرساخت ها می توانند از ناوگان برقی در حمل و نقل عمومی درون شهری استفاده نمایند. البته مسیر برقی سازی حمل و نقل و داخل کشور چالش هایی پیش رو دارد.
به قول مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی برقی سازی ناوگان، تأمین برق مورد نیاز جهت شارژ کلیه وسایل نقلیه برقی و همینطور ایجاد بستر شارژ این وسایل نقلیه است. بویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی که میزان پیمایش وسیله نقلیه بالا بوده و زمان شارژ آن باید به حداقل برسد، ایجاد و توسعه زیرساخت شارژ عمومی اهمیت بالایی دارد.

همینطور آنگونه که میرزایی قمی گفته، چالش مهم دیگر در توسعه وسایل نقلیه برقی، قیمت تمام شده آن است که خیلی بیشتر از همنوع بنزینی یا گازوئیلی خود بوده و حتما باید تسهیلات بلاعوض و تسهیلات کم بهره برای تشویق جامعه به استفاده از این نوع ناوگان از سوی دولت ها تأمین شود.



1402/08/13
09:32:29
0.0 / 5
223
تگهای خبر: بازرگانی , تردد , تسهیلات , تور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا