زاكانی:
تهران را با بدهی ۱۷۰ همتی تحویل گرفتیم
به گزارش بیا شمال، شهردار پایتخت اظهار داشت: در شروع کار ما شهرداری تهران با تعهدات مالی سالهای گذشته مواجه بود که طبق ادعای سیستم بانکی ۱۶۹.۹ همت بود.
به گزارش بیا شمال به نقل از مهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در آئین آغاز عملیات اجرایی راه اندازی خط ۹ مترو تهران که چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با حضور تعدادی از مدیران شهری برگزار گردید، اظهار داشت: در مجموعه مدیریت شهری با همکاری همه قوا و دستگاهها و نهادها یک راه جدیدی را آغاز کردیم. راه جدیدی که در آن افق های دور و دست نایافتنی را با حرکت در راه انجام کارهای بزرگ دست یافتنی کردیم. وی افزود: امروز ۳۲ ماه و ۱۵ روز است که در خدمت مردم تهران هستیم وقتی در آغاز این دوره به نظرات مردم رجوع می کردیم صدر خواسته هایشان رفع آلودگی هوا و ترافیک بود. در واقع هم یک مبحث زیست محیطی و هم یک مبحث شهری را از ما طلب می کردند. این دو خصوصیت در مقام بیان راحت اما در مقام عمل دشوار می باشد که تهرانی را تصور نماییم که آلودگی هوا و ترافیک نداشته باشد. برای چنین منظوری یک سلسله اقدامات طراحی و این دو خصوصیت و خواسته مردم هدف گذاری شد. در نهایت بخشی از آن اقدامات و توجه به این دو خواسته مد نظر قرار گرفت و بسته ای از اقدامات انجام شد. زاکانی اشاره کرد: در همین رابطه توجه ما به حوزه فضای سبز یک توجه رکنی و اساسی شد. شهردار تهران با تأکید بر این که در همین ۳ زمستان که در مدیریت شهری ششم پشت سر گذاشتیم ما موفق شدیم که ۶۴۵ هزار هکتار فضای سبز داخل شهر را توسعه بدهیم، بیان داشت: این کار در سالیان گذشته نظیری نداشته و برای این انجام شد که فضای سبز سبب رفع آلودگی هوا می شد. خیلی نکات متفاوتی در رسانه ها در این مورد بیان می شود اما باید اظهار داشت که اطلاعات درستی به جامعه منتقل نمی کنند؛ مثلا یکی از روزنامه ها مطلبی در رابطه با قطع درختان خیابان ولیعصر منتشر نمود که مربوط به سال ۹۷ بود و از اساس بنیانی نداشت البته پاسخ داده شد اما کسانی که این را بیان می کنند، تمایلی به شنیدن حرف حق ندارند. وی اظهار داشت: دومین خصوصیت هدف گذاری شریان های شهر چه آزاد راه چه بزرگراه و چه اصلاحات تقاطعی بود که از ۳۲ ماه پیش در دستور قرار گرفت و ما یک آزاد راه ۲ بزرگراه و ۹۸ اصلاح تقاطعی را هدف گذاری کردیم و تا امروز ۳.۷ کیلومتر از بزرگراه بروجردی افتتاح و مابقی سال جاری افتتاح می گردد. بال غربی یادگار امام هم سال جاری افتتاح می گردد و پیوستگی آن به بروجردی آزادگان و ساوه امکانی مانند بزرگراه امام علی را در غرب تهران اجرا می کند. ساخت تونل ۹ کیلومتری شهید متوسلیان به زودی آغاز خواهد شد زاکانی با اعلان اینکه فاز اول آزاد راه شهید شوشتری به طول ۹.۲ کیلومتر در آخر سال افتتاح می گردد و با اتمام آن یک و نیم درصد ترافیک تهران کاهش پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: همینطور ساخت تونل ۹ کیلومتری شهید متوسلیان هم به زودی آغاز خواهد شد و می توانیم شبکه شریانی بزرگراهی شهر را طوری تنظیم نماییم که منجر به روانی حرکت خودرو ها و کاهش ترافیک و آلایندگی بشود. ۹۸ اصلاح تقاطعی در دست ما بود. این تعداد عملاً ۷۹۳ کیلومتر راه مردم را به ۵۳ کیلومتر بدل می کند و یک میلیون لیتر مصرف بنزین را در یک روز کم می کند. کاهش ده ساله برنامه های عملیاتی مترو شهردار تهران عنوان کرد: بدین سبب بسته اول ما بسته فضای سبز و بسته دوم شریان های شهری و ایجاد زمینه رفت و آمد تسهیل شده و کاهش مسیر سفر بود. اما مرحله سوم تحول در عرصه حمل و نقل عمومی بود. امروز ۳۴ درصد جا به جایی مسافر با حمل و نقل عمومی است. این معادله باید برعکس بشود و ۳۰ درصد حمل و نقل مردم باید با حمل و نقل شخصی باشد. ما اتفاقاتی که باید در سال ۱۴۲۰ رخ می داد را ده سال جلو کشیدیم و پایان ساخت خطوط جدید مترو را حداکثر تا ۱۴۱۰ قرار دادیم. در ابتدای دوره ششم بدهی بانکی شهرداری ۱۶۹.۹ همت بود وی با اعلان اینکه امروز طول متروی ما ۳۰۳ کیلومتر و ۱۵۹ ایستگاه است اما این ما را قانع نمی کند، اظهار داشت: مبتنی بر عملکرد گذشتگان عملکرد خویش را مشخص نمی نماییم و مبتنی بر نیاز مردم گامهای خویش را بر می داریم. در این زمینه بزرگ ترین چالش ما تأمین مالی بود. بخشی از منابع را از راه تصفیه دیون خودمان حاصل کردیم. در شروع کار ما شهرداری با تعهدات مالی سالهای قبل مواجه بود که طبق ادعای نظام بانکی ۱۶۹.۹ همت بود. زاکانی با تأکید بر این که سال ۹۹ کل درآمد شهرداری ۲۷ همت بود، اظهار داشت: یعنی شهرداری با تمام وجودش در باطلاق گیر کرده بود. ما این بدهی را تبدیل به فرصت کردیم. سال قبل ۱۲۴ همت تعیین تکلیف شد و با کاهش مطالبات بانکی عدد ۶۹ همت را نهایی کردیم و ۲۸.۹ را سال قبل و مابقی را سال جاری نهایی می نماییم. برای چنین مقصودی ما تمام خطوط مترو را هدف گذاری کردیم که همه خطوط فعال بشود؛ بنابراین کار در خطوط هفتگانه با یک سرعتی شروع شد و علاوه بر آن ساخت ۴ خط جدید کلنگ زنی شد. البته ساخت خط ۱۱ طی هفته های آتی به جمع این ۴ خط اضافه خواهد شد. بعضی از مسئولین دوره های قبل گفتند که این عملکرد برای ما متحیر کننده است. شهردار تهران با تأکید بر این که ساخت خط ۱۰ را قرارگاه خاتم با منابع شهرداری آغاز کرد اما ساخت خطوط ۸ و ۹ و ۱۱ با شیوه جدیدی آغاز شد که یک سطح آن شرکت ایرانی و چینی و یک سطح آن شهرداری است، اظهار داشت: شهرداری به عنوان کارفرما و طرف ایرانی و چینی به عنوان پیمانکار در این پروژه ها قرار دارد. این یکی از دستاوردهای سفر به چین بود. برای ساخت هر ایستگاه ۳ همت پول مورد نیاز است. ۴ خط جدید ۱۷۰ کیلومتر و ۱۳۰ ایستگاه مترو است. منتهی خط ۱۰ مابقی خطوط را با منابع چین و با کارکرد چین و ایران و با همت یک شرکت ایرانی جلو می بریم. همین خط ۹ حدود ۵۲ کیلومتر و ۳۷ ایستگاه است. این خط با تمام خطوط متروی ۱۱ گانه به جز خط ۵ تبادل دارد و کیفیت و مطلوبیت را بالا خواهد برد. وی افزود: این ۱۳۰ کیلومتر را اگر در ۳ ضرب کنید عددی حدود ۴۰۰ همت محاسبه می شود و با یک شیوه نوین کار را با طرف چینی جلو خواهیم برد. هم اکنون بدنبال این هستیم که مابقی خطوط ۷ گانه را با همین روش تکمیل و تمام شهر را به کارگاه تبدیل نماییم. مجوز ساخت ۲ خط تراموا را دریافت کردیم زاکانی با تأکید بر این که کاری که در ۲۵ سال قبل در عرصه واگن متوقف مانده بود را اجرایی می نماییم، بیان داشت: با همکاری طرف چینی و ایرانی مبحث بی آر تی را پیش گرفتیم. ترامواهای چرخ لاستیکی با قیمت کمتر نسبت به مترو، دو سوم مسافرین مترو را جا به جا می کند. مجوز ساخت ۲ خط تراموا را دریافت کردیم و امیدواریم سال جاری یکی از خطوط تراموا را آغاز نماییم چون که ساختش کمتر از یک سال زمان خواهد برد. وی افزود: گام بعدی ما بسته برقی سازی و بعد هم هوشمند کردن سفرهای شهری است. این بسته کلی است که برای رفع آلودگی و رفع ترافیک طراحی شده و الزاماتی مانند هوشمند سازی و بستر سازی مناسب دارد. سال جاری یک سال بی نظیر نسبت به سالهای پیشین برای عبور از هوای آلوده و مزاحمت های ترافیکی برای مردم است. زاکانی اظهار داشت: در خط ۹ طرف ایرانی با طرف چینی کار را شروع کرد و امید داریم تا سال ۱۴۱۰ این کار انجام بشود و مردم بتوانند از یک هوای پاک و فضای سبز بهره مند بشوند. ناظر به حوزه مسکن کارهای گسترده ای را شروع خواهیم کرد و این الگویی برای سایر شهرها خواهد شد.
منبع: biashomal.ir
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب