در هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر رشت

دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۹۸ شهرداری رشت بررسی گردید

دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۹۸ شهرداری رشت بررسی گردید

به گزارش بیا شمال هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر رشت به منظور بررسی دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۹۸ شهرداری رشت در حالی برگزار گردید كه بارها جلسه با خروج اعضای شورا از حد نصاب افتاد.



به گزارش بیا شمال به نقل از مهر، شامگاه چهارشنبه هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر رشت در تالار شورا با یك ساعت و نیم تاخیر اجرا شد. این جلسه به منظور اصلاح و بررسی برخی مواد تعرفه عوارض و بهای خدمات پیشنهادی سال ۹۸ شهرداری رشت به صورت فوق العاده اجرا شد. بعد از تاخیر طولانی جلسه با حضور چهار عضو شورای شهر رشت شروع شد. باآنكه این تاخیرها در دوره پنجم شورای شهر رشت همیشگی است اما رئیس شورا نگرانی خویش را به نحوی ابراز كرد كه این روند، رویه شده و در صورت تاخیر اعضای شورا جلسات غیر رسمی آغاز شود.
براساس قانون شورای شهر تنها تا ۱۵ بهمن ماه فرصت دارد تا دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات سال آینده را تصویب كند. بدین منظور هفته گذشته شورای شهر دفترچه پیشنهادی شهرداری را اعلام وصول و جهت بررسی به كمیسیون های پنجگانه این شورا ارسال كرد.
پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی تعرفه عوارض نسبت به سال گذشته
در ادامه این جلسه مدیر درآمدهای عمومی شهرداری رشت با اشاره به اینكه شورای شهر پس از تصویب دفترچه باید فراخوان عمومی دهد، اظهاركرد: این فراخوان عمومی به منظور لازم الاجرا شدن، بوده چونكه در غیر این صورت دریافت هرگونه عوارض از نیمه بهمن ماه به بعد در سال آینده غیر قانونی می باشد.
حرفت خواه در ادامه با اشاره به اینكه كاهش درآمد شهرداری های كشور ناشی از وضعیت اقتصادی كشور و تحریم ها است، اظهار داشت: هم اكنون ساخت و ساز در سطح شهرها در حالت ركود قرار دارد و با عنایت به اینكه ۸۰ درصد درآمد شهرداری هم از ساخت و ساز تامین می شود یكی از پیشنهادات مطرح شده در این زمینه از جانب كارشناسان در تنظیم دفترچه تعرفه سال آینده كمك به حوزه ساخت و ساز است.
وی با اشاره به اینكه با اجرایی شدن این پیشنهاد فشار از روی سازندگان ساختمان برداشته می شود، افزود: پیشنهاد ما افزایش ۱۵ درصدی تعرفه نسبت به سال قبل است.
حرفت خواه یادآورشد: در این میان ارزش منطقه ای به نحوی محاسبه شده تا توازن ساخت و ساز در همه مناطق رعایت شود.
وصول ۸۶ میلیارد تومان تخلف ساخت و ساز از شروع امسال تاكنون
رضا رسولی رئیس كمیسیون توسعه و عمران شورای شهر رشت در ادامه این جلسه گزارشی از بررسی این دفترچه در كمیسیون مذكور عرضه و تاكیدكرد: اصلاحات مدنظر كمیسیون عمران، برای سازندگان ساختمان تولید انگیزه می كند.رسولی با اشاره به اینكه این اصلاحات در صدور پروانه منجر به افزایش نظارت می شود، اضافه كرد: وصولی درآمد از تخلف ساختمان تابحال ۸۶ میلیارد تومان است و پیش بینی می شود تا آخر سال به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.وی اشاره كرد: در سال آینده سازندگان نگران سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز نخواهند بود. اما باید مراقب بود این تغییرات در دریافت عوارض منجر به شهر فروشی نشده و در حوزه تخلفات باید تلاش شود، محكمتر اقدام نماییم.
این درحالی است كه افزایش ۲۰ درصدی مورد نظر كمیسیون عمران، مورد تایید مدیر درآمد شهرداری نیست. چونكه حرفت خواه اشاره نمود در كمیسیون ماده ۱۰۰ آرا جریمه خلاف در حوزه ساخت و ساز ساختمان صادر شده و مالك با طرح شكایت در دیوان عدالت اداری، رای كمیسیون را ابطال كرده است. بدین سبب افزایش ها باید با لحاظ ركود اقتصادی كشور و تولید تعادل در ساخت و ساز همه مناطق شهرداری صورت گیرد تا سازندگان بخاطر افزایش ارزش منطقه ای، بر روی یك منطقه خاص تمركز نكنند.
درنظر گرفتن عوارض برای زمین هایی كه تفكیك می شود یكی دیگر از موضوعاتی بود كه در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این تفكیك برای زمین های تا ۵۰۰متر مربع بوده كه برای هر قطعه تفكیك شده، عوارض جداگانه دریافت می شود.
تصویب دفترچه تعرفه عوارض
رئیس شورای شهر رشت در ادامه این جلسه در این باره اظهار داشت: یكی از مواردی كه باید در این زمینه بررسی شود این بوده كه آیا تفكیك این زمین ها و ساخت واحدهایی با زیربنای زیر ۱۰۰ متر به صلاح شهر است؟
امیرحسین علوی با اشاره به تراكم بالای در شهر رشت و كاهش نرخ رشد جمعیت، اظهار نمود: همینطور باید مشخص شود هدف اجرای این اصلاحات متراكم تر كردن شهر رشت بوده یا خیر.
علوی در ادامه همینطور به افزایش مهاجرت ها به استان گیلان در سال های اخیر اشاره نمود و اضافه كرد: بعضی از قوانین نظیر احتساب پاركینگ برای واحدها و تعیین فضای سبز و فضای باز به ازای هر واحد بازدارنده تفكیك زمین به قطعات كوچكتر است، اما به نظر می آید تغییرات امسال برخلاف دفترچه سال قبل به جای عوامل بازدارندگی، سیاست های تشویقی برای ساخت و ساز در زیر بنای زیر ۱۰۰متر است.
این جلسه بارها با خروج بعضی از اعضای شورای شهر رشت از حد نصاب افتاده و رسمیت نداشت، در نهایت این دفترچه با انجام اصلاحاتی با حضور ۷ عضو شورای شهر رشت به تصویب رسید.

1397/11/04
13:19:51
5.0 / 5
4182
تگهای خبر: تولید , خدمات , دریا , زمین
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا