با انتخاب ۳۵۷ شهرستان و شهر صورت گرفت؛

شبكه شهر خلاق فرهنگ و هنر دریچه ای برای معرفی ظرفیت های ناشناخته

شبكه شهر خلاق فرهنگ و هنر دریچه ای برای معرفی ظرفیت های ناشناخته

بیا شمال: راه اندازی شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر از طرف وزارت ارشاد دریچه ای برای معرفی ظرفیت ها، استعدادها و ایده های خلاقانه در امتداد رونق حوزه فرهنگ و هنر مناطق مختلف كشور باز كرده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم اصغری: «فرهنگ و هنر» در هر جامعه ای رابطه نزدیكی با شناخت و حفظ هویت ملی آن كشور دارد و انسان بدون فرهنگ و هنر معنایی ندارد. فرهنگ وسیله تعامل و ارتباط یك جامعه با دنیای پیرامونش را فراهم می آورد و هنر مهم ترین بخش فرهنگ است. اصالت هنر و پیوند آن با زندگی بشر، رمز ماندگاری آن در طول تاریخ است.
ایران دارای فرهنگ چندین هزار ساله است كه خاستگاه اولیه اقوام مختلف با گویش ها و آیین ها و سنن خاصی است و هر كدام از این اقوام سهم به سزایی در خلق فرهنگ و آثار هنری داشته و دارند، فرهنگ و هنر رایج در ایران همچون هنرهای متنوع و غنی در جهان به حساب می آید كه شاید در نوع خود و در مقایسه با آثار جوامع دیگر بی نظیر باشد. هنرمندان ایرانی نه تنها با الهام از ذوق و هنر ذاتی خود، بلكه با تلفیق این هنر با ظرافت های فرهنگ ملی- بومی توانسته اند، استادانه به خلق آثاری هنری همانند موسیقی، نقاشی، معماری و هنرهای تجسمی و غیره بپردازند.
چند وقتی است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امتداد شناسایی، معرفی و احیای فرهنگ و هنر مناطق مختلف كشور اجرای طرح شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را آغاز نموده و طی فراخوانی از ادارات كل و ادارات شهرستانی خواسته ظرفیت های خود در حوزه فرهنگ و هنر را در چارچوب رشته های هنرهای تجسمی، هنرهای صنایعی و سنتی، سینما، هنرهای نمایشی، ادبیات، چاپ و بسته بندی، موسیقی، رسانه و مطبوعات، مد و لباس و بازی های كامپیوتری شناسایی و در چارچوب فرم هایی به وزارتخانه معرفی كنند. در همین راستا بیشتر از ۷۰۰ طرح خلاقانه از سراسر كشور به دبیرخانه این طرح در معاونت هنری وزارت ارشاد ارسال و از این میان ۳۷۵ شهرستان و شهر برای طی باقی مسیر عضویت در این شبكه انتخاب شده و كارگاه های آموزشی در سطح استان ها در حال برگزاری است. روز گذشته كارگاه آموزشی شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با حضور بیشتر از ۵۰ نفر در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان انجام شد.

استفاده از شاخصهای فرهنگی و هنری برای رونق این حوزه
«رضا خانی» معاون بهسازی تشكیلات و منابع انسانی دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت ارشاد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه زمانی كه یك فاكتور فرهنگی و هنری در سطح بین المللی ثبت و از جایگاه خاصی برخوردار می شود باید اطلاع رسانی و برای آن تبلیغ شود، اظهار نمود: اینكه یكی از شهرهای استان گیلان بعنوان شهر خلاق خوراك از طرف یونسكو انتخاب شده افتخار بزرگی است كه باید با تبلیغ، اطلاع رسانی و معرفی عوامل این انتخاب از مزایای آن بهره مند شد.
خانی با تاكید بر اینكه متولیان امر باید برای بهره مندی از مزیت برنامه داشته باشند، اظهار داشت: متاسفانه حتی در سطح ملی نیز اقدام مناسبی برای معرفی این برند انجام نشده و هنوز خیلی از مردم ما از نسبت به آن آگاه ندارند. باید ساز و كارهایی در حوزه فرهنگی و هنری نیز برای این برند صورت گیرد و برنامه ریزی لازم برای تقویت و بهره مندی از مزیت ها این عنوان در دستور كار همه مسئولان قرار گیرد.
وی در ادامه با اشاره به نقش مهم رسانه و مطبوعات در آگاهی بخشی به جامعه اشاره و تاكید كرد: در این زمینه نیازمند اراده جمعی و مشاركت همگانی هستیم.
معاون بهسازی تشكیلات و منابع انسانی دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت ارشاد با اشاره به اجرای طرح راه اندازی شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، بیان كرد: باید كمیته و كارگروهی در سطح شهرستان تشكیل، برنامه، ایده ها و معرفی ظرفیت ها در دستور كار قرار گیرد تا بتوانیم از این طریق هنرمندان و فرهیختگان را به این شبكه معرفی و سبب رونق بازار فرهنگ و هنر شویم.
وی با اشاره به اینكه ایجاد تعامل با استان های همجوار و معرفی ظرفیت شهرها در مرحله بعدی قرار دارد، افزود: گیلان ظرفیت های بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر دارد كه خیلی از این ظرفیت ها ناشناخته است پس ایجاد این شبكه می تواند به شناخت خرده فرهنگ ها و هنرهای بومی و محلی و معرفی آنها در سطح ملی و حتی بین المللی كمك كندگیلان ظرفیت های بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر دارد كه خیلی از این ظرفیت ها ناشناخته است پس ایجاد این شبكه می تواند به شناخت خرده فرهنگ ها و هنرهای بومی و محلی و معرفی آنها در سطح ملی و حتی بین المللی كمك نماید. به صورت مثال پوشش و حجاب نشأت گرفته از فرهنگ دیرینه مردم تالش در یكی از مجامع بین المللی جهان بعنوان یك پوشش فرهنگی و كامل برگزیده شد اما مردم ایران از این مساله اطلاعی ندارند این شبكه می تواند به معرفی این ظرفیت ها بپردازد.
خانی به ظرفیت های طبیعی، هم مرز بودن با كشورهای حاشیه خزر، وجود گمرك آستارا و انزلی و منطقه آزاد تجاری اشاره و خواهان بهره مندی از این ظرفیت برای توسعه و رونق بخش فرهنگ و هنر استان گیلان استفاده شد و اضافه كرد: مهمترین هدف تشكیل این شبكه رونق اقتصادی، فرهنگ، ایجاد بازارهای فرهنگی از محصولات و كالاها و تولیدات شهرستان ها است. ایران بیشتر از ۴۰۰ شهرستان دارد كه هر كدام یك محصول خصوصاً در حوزه صنایع دستی دارند و وجود این شبكه به معرفی، ایجاد بازارچه های مشترك بین استانی و رونق حوزه فرهنگ و هنر كمك می نماید.
انتخاب ۳۵۷ شهرستان و شهر از طرف دبیرخانه شبكه شهرهای خلاق
وی در ادامه بیان اینكه بیشتر از ۷۰۰ طرح خلاقانه از سراسر كشور به دبیرخانه شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ارسال شده است، اظهار داشت: ۳۵۷ شهرستان و شهر توسط این دبیرخانه انتخاب شده تا پروسه قطعی شدن این انتخاب را طی كنند. اولین مرحله آن نیز برگزاری همین كارگاه های آموزشی و تكمیل فرم ها و ارسال آن به دبیرخانه است. از شهرستان ها خواسته شده تا به صورت مشخص و كامل مستندات و مدارك، بسترها، ظرفیت ها، راهبرد و اهداف و نحوی مشاركت دستگاه های دولتی و غیردولتی، سمن ها و انجمن های فرهنگی و هنری در این فرم ها بیان كنند.
خانی در پاسخ به این پرسش كه آیا شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ارتباطی با انتخاب شهر خلاق از طرف یونسكو دارد یا نه به خبرنگار مهر اظهار داشت: اقدامی كه از طرف وزارت ارشاد در حال انجام می باشد با فعالیت یونسكو دو سوژه جدا از هم است. كاری كه یونسكو در مورد انتخاب شهر خلاق انجام می دهد ارتباطی به دستگاه ها دولتی داخل كشورها نداشته و این سازمان رأسا ورود می كند، در صورتیكه اقدام وزارت ارشاد به صورت داخلی و ملی است اما امكان دارد در آینده با ایجاد هماهنگی و ارتباط با نمایندگی دفتر یونسكو در ایران بتوانیم قسمتی از طرح ها و ایده های ارائه شده در شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را به این سازمان معرفی نماییم.
وی با اشاره به اینكه مردم و فعالان فرهنگ و هنر باید برای نتیجه بخش بودن این شبكه خود وارد عمل شده و منتظر دستگاه ها دولتی نباشند، بیان كرد: ما در این شبكه به دنبال مشاركت همه اقشار شامل تجار، بازاری، دانش آموز و هنر در ارائه طرح ها و ایده های خلاقانه هستیم. شناسایی زوایای پنهان حوزه فرهنگ و هنر در سطح شهرها هدف اصلی است در صورت اجرای مناسب و كامل این طرح زمینه برای سرمایه گذاری كارآفرینان و اشتغالزایی نیز در حوزه فرهنگ و هنر فراهم می شود.

بخش های ناشناخته معرف خوبی برای فرهنگ ایران به جهان
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه اقتصاد ایران هم اكنون مبتنی بر نفت، صنایع و كشاورزی است، اظهار نمود: ایران در حوزه فرهنگی و هنری از تنوع بسیاری برخوردار بوده كه این ظرفیت ها در امور فرهنگی و هنری، صنایع دستی، موسیقی، غذا، لباس و موارد دیگری كه در ایران از آن برخورداریم ناشناخته است و در صورت شناسایی و معرفی این هنرها می تواند از مزایای آن بهره مند شویم. این درحالی است كه بعضی از هنرها در معرض انقراض قرار دارند اگر حمایت، معرفی و شناسایی نشود از بین می رود.
دكتر محسن زین العابدینی، گیلان را یكی از استان های برشمرد كه فعالیت های فراوانی در امور فرهنگی و هنری همانند موسیقی، شعر و نمایش آیینی، خوراك، لباس خصوصاً در تالش، صنایع دستی مبتنی بر جنگل و دریا با قابلیت ملی و بین المللی در آن انجام می شود، اشاره كرد: شناسایی و معرفی این فعالیت ها هم در سطح ملی و هم بین المللی اثربخش خواهد بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی شناسایی و معرفی ناشناخته ها بخش فرهنگ و هنر را یكی از مهم ترین اهداف راه اندازی شبكه ملی شهرهای خلاقشناسایی و معرفی ناشناخته ها بخش فرهنگ و هنر را یكی از مهم ترین اهداف راه اندازی شبكه ملی شهرهای خلاق دانست و افزود: اگر از ظرفیت ها هم در سطح محلی، منطقه و حتی ملی و بین المللی حمایت شود می تواند زمینه ساز اتفاقات خوب در این عرصه ها باشد. انتخاب یك سوژه از طرف یونسكو سبب جلب حمایت ها داخلی و مانعی برای نابودی آن فرهنگ و هنر می شود.
وی با تاكید بر اینكه امروز جهانیان از مسائل بومی و محلی استقبال بیشتری انجام می دهند، اضافه كرد: دنیای صنعت زده امروز از مسائل كلیشه ای و صنعتی خسته شده و به سمت هنرها و فرهنگ های پیش می روند كه ارگانیك، زنده و بومی هستند. این بخش های ناشناخته و كمتر دیده شده خصوصاً در سطح استان گیلان می تواند معرف خیلی خوبی از فرهنگ ایرانی به جهانیان باشد.
زین العابدینی در ادامه اشتغالزایی، كسب درآمد بیشتر و رونق اقتصادی را یكی دیگر از اهداف راه اندازی این شبكه عنوان و اشاره كرد: زمانی كه بر روی چند فرهنگ و هنر كه منحصرا به یك منطقه تعلق دارند متمركز باشیم زمینه تقویت، جلب حمایت، ایجاد زیرساخت ها، پرداخت تسهیلات و گسترش فعالیت برای آن حوزه فراهم شده و كیفیت تولید محصولات به سبب در نظر گرفتن فاكتورهای جهانی شدن بالاتر رفته در نتیجه هم زمینه اشتغال بیشتر و هم رونق اقتصادی فراهم می شود.
مردم خود برای رونق بخش فرهنگ و هنر اقدام كنند
وی به نقش شبكه ملی فرهنگ و هنر در جذب توریست نیز اشاره نمود و اظهار داشت: هر هنر نیازمند مخاطب است اگر مخاطبی وجود نداشته باشد خیلی از صنایع و هنرها وجود نخواهند داشتهر هنر نیازمند مخاطب است اگر مخاطبی وجود نداشته باشد خیلی از صنایع و هنرهای وجود نخواهند داشت. استان گیلان به صورت بالقوه گردشگرپذیر بوده و ظرفیت ها و جاذبه های طبیعی آن بیشتر این زمینه را فراهم می آورد. با عنایت به اینكه توریست جهانی امروز رویداد محور بوده و به دنبال رخدادهای فرهنگی، بومی، محلی است پس می توانیم با برنامه ریزی در كنار دیدن جنگل و دریا زمینه برای تماشای رویدادهای فرهنگی و هنری را برای گردشگران فراهم نماییم.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی همین طور به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و نقش گیلان در این میان اشاره نمود و اضافه كرد: خیلی از كشورهای عضو این اتحادیه در حوره فرهنگی و هنری نسبت به ما دارای عقب ماندگی هایی هستند كه برنامه ریزی در این زمینه می تواند در انتقال فرهنگ و هنر ما نقش مهمی ایفا كند. بحث اصلی شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نیز این است كه ظرفیت های بومی و محلی شناسایی و معرفی شده و از آنهایی كه قابلیت عرضه بین المللی دارند بهره گیری شود.
زین العابدینی همین طور به تاثیر راه اندازی این شبكه در رونق فرهنگی و هنری استان گیلان نیز اشاره نمود و اظهار داشت: معتقدم در این زمینه اقدام مهم می باشد. هدف اصلی از راه اندازی این شبكه از بین رفتن مرزهای گذشته و فاصله بین دولت ها و مردم است بدین سبب با عنایت به ایجاد این بستر هم مردم و هم مسئولان باید در این زمینه گام بردارند و چشم به حمایت های دولت نداشته باشند. فعالیت و حركت در این بخش به خود مردم بستگی دارد. آنها باید با تعریف ایده آنرا پیگیری كرده و با مطالبه گری از دولت ها در حوزه های فرهنگی و هنری و دانش بومی اقدام نمایند.
وی با تاكید بر اینكه دولت تنها در این بخش نقش نظارتی دارد، اضافه كرد: مشاركت مردمی و اعتمادسازی مردم و دولت اهمیت ویژه ای دارد. باید ظرفیت و توانمندی ها شناسایی و معرفی شده و در امتداد رونق آن گام برداریم و منتظر دستگاه های دولتی و مجوزها نباشیم.

پیشینه غنی گیلان در حوزه فرهنگی و هنری
در این باره معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاكید بر اینكه امروزه شاهد می باشیم كه رشد زیرساخت های هنری متناسب با هنرمندان و ظرفیت فعالان این حوزه نیست، اظهار نمود: البته در سال های اخیر در حوزه تربیت نیروی انسانی اقدامات خوبی صورت گرفته است.
سید امیر مصباح به راه اندازی شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اشاره و با اشاره به اینكه هدف اصلی از این كار شناسایی، معرفی و بیان ظرفیت های هر منطقه در این بخش است، اظهار داشت: گیلان پیشینه غنی در حوزه های فرهنگی و هنری دارد و بررسی هر كدام از این بخش ها نشان دهنده تاریخ و قدمت فرهنگ و هنر گیلان زمین است.
وی در ادامه با اشاره به اینكه ایجاد این شبكه در سطح شهرستان و بهره مندی از ظرفیت فعالان حوزه فرهنگ و هنری، برخی دستگاه های دولتی، شهرداری ها و تشكل و انجمن ها می تواند زمینه رونق این بخش را فراهم آورد، اشاره كرد: جلب مشاركت حداكثری و همین طور توجه به ایجاد فضاهای كسب و كار برای فعالان این حوزه، بروز استعدادها، خلاقیت و ارائه ایده های خلاقانه سبب شناسایی ناشناخته حوزه فرهنگ و هنر و ارتقای كیفی این حوزه ها می شود.
ارائه ۳۷ طرح خلاقانه توسط شهرستان های گیلان
مصباح با اشاره به اعلام آمادگی همه شهرستان های استان گیلان برای عضویت در شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، افزود: ۳۷ طرح و ایده از طرف ادارات ارشاد شهرستان های استان گیلان به دبیرخانه این شبكه در معاونت هنری وزارت ارشاد ارسال شده و برگزاری كارگاه آموزشی مرحله بعدی اجرای این طرح و ارائه مستندات، اهداف، برنامه و راهبردهای این شهرستان ها درباره رشته اعلام شده است.
وی با اشاره به اینكه هر شهرستان باید ظرفیت های منطقه خود در رشته های هنرهای تجسمی، هنرهای صنایعی و سنتی، سینما، هنرهای نمایشی، ادبیات، چاپ و بسته بندی، موسیقی، رسانه و مطبوعات، مد و لباس و بازی های كامپیوتری اعلام می كرد، اظهار داشت: در همین راستا ماسال، لنگرود، رودسر، انزلی، فومن، لاهیجان، رشت و رضوانشهر هر كدام با سه طرح، رودبار، سیاهكل، آستانه اشرفیه، آستارا و تالش هر كدام با طرح، صومعه سرا، املش و شفت هر كدام با یك طرح در این رویداد شركت كردند.
مصباح تاكید كرد: با عنایت به ظرفیت های فرهنگی و هنری موجود در استان گیلان راه اندازی شبكه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر می تواند زمینه ساماندهی ظرفیت ها در این بخش ها را فراهم نموده و به توسعه و رونق اقتصادی، اجتماعی و انسانی و اشتغالزایی و معرفی ظرفیت در سطح ملی كمك نماید.


منبع:

1398/09/04
23:16:56
5.0 / 5
4139
تگهای خبر: آموزش , انزلی , برند , تسهیلات
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا