معاون دادگستری گیلان:

رسانه بایدها و نبایدهای انتخابات را برای مردم تبیین كند

رسانه بایدها و نبایدهای انتخابات را برای مردم تبیین كند

به گزارش بیا شمال معاون پیش گیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به نقش رسانه در تنویر افكار عمومی و جلب مشاركت های مردمی، اظهار داشت: رسانه بایدها و نبایدهای انتخابات را برای مردم تبیین كند.



به گزارش بیا شمال به نقل از مهر، احمد آقایی بامداد پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع «تبیین بایدها و نبایدهای انتخاباتی» در سالن شهید بهشتی دادگستری گیلان با اشاره به فضای انتخاباتی كشور با نزدیك شدن به دوم اسفند ماه، اظهار نمود: شاهد تبلیغات قبل از موعد كاندیدا هستیم كه می تواند نشان از درك و شعور بالای سیاسی و قناع فرهنگی حاكم بر جامعه باشد.
لزوم رعایت اصل امانت داری از طرف مجریان و ناظران انتخابات
وی با اشاره به اینكه خوشبختانه تابحال مسائلی همانند حساسیت طایفه ای، قومی و مذهبی در سطح استان گیلان نداشته ایم، اظهار داشت: در استان گیلان گفتمان انتخاباتی شكل گرفته و در این میان قانونگذار برای كارهای انتخاباتی بایدها و نبایدهایی پیش بینی كرده كه ملاك كار انتخاباتی برای مجریان قانون است.
آقایی در ادامه با اشاره به اینكه عبور از این بایدها و نبایدها از طرف ناظران و مجریان و دست اندركاران برگزاری انتخابات جرم بوده و برخورد قانونی خواهد شد، اشاره كرد: اصل امانت داری باید از طرف ناظران و مجریان انتخابات رعایت شود.
وی با تاكید بر اینكه رأی ملت حق الناس بوده و تضییع آن جرم است، افزود: بی طرفی و عدم جانب دارای از فرد، جریان و یا گروه سیاسی دومین اصلی است كه باید از طرف مجریان انتخابات رعایت شود.
معاون پیش گیری از جرم دادگستری گیلان پایبندی به قانون و اخلاق مداری را سومین اصل مهم برای مجریان انتخابات عنوان نمود و اضافه كرد: قانون باید نقشه كار ناظران و مجریان باشد و اخلاق را سرلوحه كار خود قرار دهند.
تحقق جلب مشاركت حداكثری و امانتداری در سایه رعایت قانون
وی جلب مشاركت حداكثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: مشاركت حداكثری، امانت داری و حفظ سلامت انتخابات از تأكیدات مقام معظم رهبری در است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
آقایی با اشاره به اینكه تحقق این سه مورد در سایه رعایت قانون و اخلاق مداری است، اظهار نمود: اعضای شورای نگهبان حق ندارند له و مقابل كاندیدای صحبت كنند در صورت اظهار نظر برمبنای قانون انتخابات با آنها برخورد می شود.
وی در ادامه با تاكید بر ضرورت بی طرفی و عدم جانبداری در تمام مراحل انتخابات، اشاره كرد: داوطلبان حق تخریب، افترا، توهین و تهمت و یا بیان مطالبی كه زمینه ایجاد درگیری و خشونت را فراهم می آورد مقابل كاندیدای دیگر را ندارند.
پیش بینی ۱۰۳ عنوان مجرمانه در زمینه انتخابات
معاون پیش گیری از وقوع جرم دادگستری با اشاره به اینكه بیشتر از ۱۰۳ عنوان مجرمانه در زمینه برگزاری انتخابات پیش بینی شده است، بیان كرد: انتخابات با مشاركت مردم شكل می گیرد و مردن ركن اصلی آن هستند. مردم در شكل گیری حكومت اسلامی نقش مهمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایفا كرده اند.
آقایی با اشاره به پیشینه غنی استان گیلان، اضافه كرد: گیلانیان به رعایت اخلاق مقید بوده و در انتخابات های گذشته نشان داده اند در شكل گیری سرنوشت خود نقش مهمی ایفا می كنند.
وی در ادامه با اشاره به اینكه فعالان حوزه رسانه بعنوان امین مردم بوده و حاكمیت و قانونگذار به آنها اعتماد و بر فعالیت آنها تاكید و برمبنای اصل ۲۴ قانون اساسی در بیان مطالب آزاد هستند، افزود: رسانه در جهت تنویر افكار مردمی نقش آفرینی می كنید.
آقایی با اشاره به اینكه یكی از مهم ترین وظایف رسانه و فعالان این عرصه تنویر افكار عمومی است، اظهار داشت: صاحب اندیشه استان گیلان كه سفیران بصیرت افزایی هستید باید مردم را برای حضور حداكثری ترغیب كرده و بایدها و نبایدهای انتخابات را برای آنها تبیین شود.
تشكیل ستاد پیشگیری و پیش بینی از جرایم و تخلفات انتخاباتی در گیلان
وی با اشاره به ماده ۶۵ قانون انتخابات، اشاره كرد: در این ماده سه گروه داوطلبان، طرفداران و رؤسای ستاد و مردم مورد خطاب قرار گرفته و آگهی داده شده كه حق تخریب نامزدها را ندارند در غیر این صورت برمبنای ۱۰۳ عنوان مجرمانه در صورت خطا مجازات می شوند.
معاون پیش گیری از وقوع جرم دادگستری گیلان افزود: برمبنای ماده ۶۴ قانون انتخابات مطبوعات و رسانه حق تخریب كاندیدای را نداشته و در غیر این صورت با واكنش قانونگذار مواجه خواهند شد.
آقایی همین طور با اشاره به اینكه ماده ۱۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصلاحی سال ۹۵ دستگاه قضائی را ملكف كرده تا جرایم انتخاباتی را خارج از نوبت و سریعاً بررسی نمایند، اظهار داشت: ستاد پیشگیری و پیش بینی از جرایم و تخلفات انتخاباتی در استان گیلان تشكیل شده و بیشتر از ۲۰ مدیر ارشد استان عضو این ستاد هستند.

1398/11/04
23:38:47
5.0 / 5
3965
تگهای خبر: تبلیغات , دستگاه , زمین , فعالیت
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا