اوضاع به شرایط عادی بازگشت

روایتی از ۵ روز بحرانی در گیلان

روایتی از ۵ روز بحرانی در گیلان

بیا شمال: بارش برف شدید هفته گذشته در گیلان سبب بروز مشكلات فراوانی در حوزه راه، برق و آب برای شهروندان شد و در این میان كم كاری برخی دستگاه ها سبب شد كه مردم به مدیریت آنها نمره قبولی ندهند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: شنبه ۱۹ بهمن ماه بود كه اداره كل هواشناسی استان گیلان با صدور اخطاریه ای از ورود سامانه سرد و بارشی و كاهش ۱۰ تا ۲۰ درجه ای دمای هوا و بارش برف ۲۰ سانتی متری تا یك و نیم متری در مناطق جلگه ای و كوهستانی استان آگاهی داد و از ستاد مدیریت بحران خواست تا باتوجه به شدت بارش در ایام دوشنبه تا ظهر سه شنبه تمهیدات لازم برای مقابله با هرگونه بحران احتمالی را اتخاذ كند.
بر همین اساس شامگاه شنبه نیز ستاد مدیریت بحران استان گیلان در سالن شهید انصاری استانداری با حضور همه اعضا تشكیل جلسه داد و در این نشست استاندار از همه دستگاه های عضو این ستاد خواست تا برمبنای ضوابط، دستورالعمل ها، شرح وظایف، تقسیم كار و وفاق، انسجام و هم افزایی به انجام خدمات رسانی اهتمام داشته باشند.
ارسلان زارع با اشاره به اینكه در این حادثه طبیعی اگر سهل انگاری صورت گیرد ممكنست برای مردم مشكل ساز شود، اظهار نمود: تمهیدات و پیش بینی های لازم اتخاذشده و باتوجه به گزارش های امیدواركننده ارائه شده از طرف دستگاه ها، آمادگی وجود دارد.

آمادگی كه با شروع بارش ها نشان داد تنها در همان جلسه اعلام شده و قسمتی از دستگاه ها خصوصاً مدیریت شهری رشت هنوز به آن نرسیده و سردرگمی در ارائه خدمات به شهروندان وجود دارد.
بارش ها از شامگاه یكشنبه از مناطق غربی گیلان آغاز و در ابتدا سبب خوشی شهروندان شد اما كم كم با شدت بارش و گسترش آن به سمت مناطق مركزی و شرقی خصوصاً در روز دوشنبه تا ظهر سه شنبه بیشتر از ۵۰ شهر از ۵۲ شهر گیلان و صدها روستا را درگیر كرد به شكلی كه ارتفاع برف در مناطق جلگه ای بین ۴۰ سانتی متر تا یك متر و در مناطق كوهستانی نیز به بیشتر از دو متر رسید و سبب قطع گسترده برق، آب، تلفن و مسدود شدن راه های اصلی و فرعی و روستایی شد.
در این میان انسداد محورهای امامزاده هاشم به سنگر، سراوان به فومن و گیر افتادن صدها نفر به مدت ۴۸ ساعت در برف یك متری این منطقه و مسدود شدن محور اسالم به خلخال، آستارا به اردبیل و دیلمان به سبب بارش شدید برف و كولاك بر مشكلات ستاد مدیریت بحران استان گیلان افزود، ستادی كه انتشار عكسی از ساختمان آن نشان می داد كه خود بحران زده تر از همه مناطق استان است.
در این مدت برق ۲۵۰ هزار مشترك، آب ۱۲ هزار مشترك شهری و ۱۰ هزار مشترك روستایی و راه ۵۸۸ روستا مسدود شد. همین طور برمبنای آمارهای اولیه شش نفر نیز در شهرهای رودبار و رشت بر اثر سقوط بهمن و سقوط از ارتفاع جان خودرا از دست دادند.

روز نخست بحران گیلان
اسكان اضطراری ۲۵۰۰ نفر از در راه ماندگان / قطعی‬ برق ۲۵۰ هزار مشترك
استاندار گیلان در روز سه شنبه پس از بارش سنگین برف درباره آخرین وضعیت استان در گفتگویی با اشاره به آغاز بارش ها از مناطق غربی و سپس مركزی و شرقی، اظهار نمود: علاوه بر رشت در شهرهای دیگری همانند لاهیجان و رودسر بارش برف به حدود یك متر رسید كه سبب بروز مشكلاتی برای شهروندان شد.
ارسلان زارع با اشاره به اینكه انسداد راه ها و قطعی برق مشكلاتی را برای شهروندان گیلانی به وجود آورد، اضافه كرد: امكانات موجود برخی دستگاه ها همانند شهرداری رشت متناسب با جمعیت نبوده كه این سبب اولویت بندی در ارائه خدمات شد.
وی همین طور با اشاره به قطعی برق ۲۵۶ هزار مشترك از یك میلیون و ۴۶۷ هزار مشترك گیلان، اظهار داشت: هم اكنون با تلاش اكیپ های عملیاتی و اجرایی برق ۵۰ هزار مشترك وصل شده است.
استاندار گیلان به گرفتاری تعداد زیادی از مسافران و خودرو ها در آزادراه قزوین - رشت و در محور امامزاده هاشم به رشت و همین طور سراوان به فومن اشاره و بیان كرد: با تلاش راهداران و دستگاه های خدماتی حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر از این مسافران اسكان اضطراری یافتند.
قطعی آب شرب ۲۲ هزار مشترك شهری و روستایی گیلان
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری گیلان نیز در این روز از قطعی آب ۱۲ هزار مشترك شهری آگاهی داد و اظهار داشت: با كوشش های صورت گرفته آب شرب ۴ هزار مشترك در شهرهای فومن، رضوانشهر و شفت وصل شد.
سید محسن حسینی با اشاره به اینكه با وصل شدن برق، مشكل قطعی آب بیشتر مشتركان حل خواهد شد، اضافه كرد: ۶۱ اكیپ امدادی در تلاش اند تا آب شرب ۸ هزار مشترك دیگر تا ساعت ۲۴ وصل شود.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی گیلان هم از قطعی آب آشامیدنی ۱۰ هزار روستایی آگاهی داد و بیان كرد: آب شرب ۲ هزار و ۵۰۰ مشترك ساكن فومن، رضوانشهر و شفت با تلاش اكیپ های عملیاتی وصل شد.
محبعلی رنج ور اضافه كرد: اكیپ های امدادی در تلاش اند تا آب شرب ۷ هزار و ۵۰۰ مشترك باقیمانده تا ساعت ۲۴ وصل شود.

روز دوم بحران گیلان
اتصال برق ۸۵ هزار مشترك / ‬دستور وزیر ارتباطات برای حل اختلالات اینترنت و تلفن
صبح روز چهارشنبه استاندار گیلان از بازگشایی تمام محورهای اصلی استان و اتصال برق ۸۵ هزار مشترك برق، شش هزار مشترك آب شهری آگاهی داد و به دستور وزیر ارتباطات برای رفع اختلالات اینترنت و تلفن اشاره نمود.
همچنین در این روز از طرف هیئت دولت استان قزوین بعنوان استان معین گیلان برگزیده شد و كمك هایی از طرف این استان به سمت گیلان گسیل شد.
ظهر این روز با قطع بارش ها «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری و «اسماعیل نجار» رئیس سازمان مدیریت بحران كشور جهت بررسی وضعیت گیلان بوسیله فرودگاه سردار جنگل رشت وارد استان شدند.
در همان بدو ورود معاون رئیس جمهور در جمع خبرنگاران خبر از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به گیلان داد و اظهار داشت: از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به توانیر برای رفع مشكلات قطعی برق و خسارت های وارده به تأسیسات شبكه برق گیلان اختصاص یافته است.
نوبخت اضافه كرد: ۳۰ میلیارد تومان نیز بعنوان تنخواه در اختیار مسئولان گیلان قرار داده شده تا هزینه های لازم را انجام دهند.
رئیس جمهور نیز برای اطلاع از آخرین وضعیت گیلان تلفنی با استاندار صحبت و دستورات لازم را برای حل هرچه سریع تر مشكلات داد. همین طور رئیس سازمان مدیریت بحران كشور با اشاره به بازدید هوایی از برخی مناطق استان گیلان، اظهار نمود: ۵۰ اكیپ از وزارت نیرو برای رفع مشكلات حوزه برق در گیلان حضور دارند.
وزیر راه و شهرسازی نیز ظهر چهارشنبه با حضور در استان گیلان از نزدیك وضعیت و شرایط استان را بررسی و دستورات لازم برای تسریع در بازگشایی محورهای فرعی و روستایی استان را داد. اسلامی با اشاره به حضور اكیپ های راهداری از چند استان هم جوار برای كمك به نیروهای گیلانی برای بازگشایی مسیرها از بازگشایی كامل راه های روستایی تا روز شنبه (۲۶ بهمن ماه) آگاهی داد.

روز سوم بحران گیلان
بازگشایی ۳۵ درصد راه های روستایی / سفر‬ وزیر نیرو جهت بررسی اوضاع
معاون رئیس جمهور در جلسه مدیریت بحران گیلان كه بامداد پنجشنبه انجام شد از حل بخش زیادی از مشكلات حوزه برق و آب تا اختتام این روز آگاهی داد و اظهار داشت كه تا آرام شدن اوضاع و عادی شدن شرایط در گیلان می ماند.
رضا اردكانیان وزیر نیرو نیز در این روز وارد استان گیلان شد و از مناطق حادثه دیده خصوصاً در حوزه برق به صورت هوایی بازدید نمود. وی در جمع خبرنگاران با تشریح وضعیت گیلان سه روز پس از برف شدید، اظهار نمود: ۳۰ درصد مشتركان روستایی و ۱۵ درصد مشتركان شهری با قطعی آب مواجهند.
اردكانیان با اشاره به اینكه در چهار شبانه روز گذشته در سطح كشور شاهد افزایش متوسط ۴.۵ برابری بارش ها بوده ایم، اظهار داشت: این میزان در استان گیلان ۲۷ برابر متوسط كشوری است.
وی به وسعت ۱۴ هزار كیلومتری برف در استان گیلان نیز اشاره و اشاره كرد: ۲۷۰ اكیپ عملیاتی و اجرایی برای خدمات رسانی و رفع مشكلات در استان گیلان از استان های معین و هم جوار حضور دارند.
اردكانیان با تاكید بر ضرورت حل مشكلات مردم در حوزه روستایی، اظهار داشت: تلاش می شود تا بهره گیری از همه امكانات و ظرفیت ها تا اختتام پنج شنبه بخش بزرگی از مشكلات برطرف شود.
وی با اشاره به اینكه استان گیلان دارای ۱۹ پست فوق توزیع است، اضافه كرد: از این تعداد سه پست به سبب عدم دسترسی از مدار خارج است.
اردكانیان همین طور بر ضرورت بازبینی برای افزایش آمادگی در شرایط بحرانی تاكید كرد و اظهار داشت: تا عصر (پنجشنبه) بخش قابل توجهی از مشكلات برق و آب مردم كه براثر ریزش برف به وقوع پیوسته، برطرف می شود.
وزیر راه نیز در دومین روز سفر خود به استان گیلان با بازدید از برخی شهرها و بخش ها از گسیل تمام امكانات برای بازگشایی مسیرهای روستایی گیلان آگاهی داد و اظهار داشت: اولویت با مكان هایی است كه تأسیسات وزارت نیرو در آن قرار دارد.
در این میان نیروهای امدادی نیز در كوشش برای كمك رسانی به مردم و همین طور مصدومان احتمالی بارش برف بودند. مدیرعامل هلال احمر گیلان از امدادرسانی به ۱۳ هزار و ۶۴۳ نفر به دنبال بارش برف در این استان در چهار روز گذشته آگاهی داد و اظهار داشت: بیشتر از ۴ هزار بسته غذایی توزیع شد.
همچنین رئیس اورژانس گیلان نیز به انجام هزار و ۸۱ مورد امدادرسانی به گیلانیان در زمان بارش برف، اظهار نمود: در این مدت دو مورد امدادرسانی با بالگرد برای انتقال دو خانم از رودبار و آستارا به مراكز درمانی رشت انجام شده است.
پیمان اسدی از انتقال ۳۲ مادر حامله توسط فوریت های پزشكی این استان در زمان بارش برف نیز در چهار روز گذشته آگاهی داد.

روز چهارم بحران گیلان
بازگشایی بیشتر از ۹۰ درصد راه های روستایی / حل‬ كامل مشكلات تا بامداد شنبه
معاون رئیس جمهور شامگاه پنجشنبه در جلسه مدیریت بحران گیلان با اشاره به اعزام اكیپ های كمكی از هفت استان كشور به این استان، از حل عمده مشكلات حوزه آب، برق و راه روستایی تا اواخر وقت جمعه آگاهی داد.
روند خدمات رسانی در روز چهارم با گسیل همه تجهیزات و امكانات به مناطق روستایی سرعت بیشتری به خود گرفت به شكلی كه بیشتر از ۹۰ درصد راه های روستایی بازگشایی شد.
همچنین در آخر وقت جمعه با آماری كه مسئولان استان گیلان ارائه كردند تنها ۴ هزار مشترك با خاموشی مواجه بودند كه وعده داده شد این تعداد نیز تا بامداد روز بعد برق دار می شوند.
در حوزه آب شهری و روستایی برمبنای قول های مسئولان این دو حوزه باید تمام انشعابات تا اختتام وقت جمعه وصل می شد.
در این مدت نباید از تلاش و خدمات نیروهای مسلح شامل سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، بسیج و گروه های جهادی چشم پوشی كرد كه با تمام توان و نیرو برای رفع مشكلات مردم همانند همیشه وارد میدان عمل شدند.
یكی دیگر از مواردی كه باید به آن اذعان كرد مدیریت خوب شركت گاز استان گیلان بود كه حتی با یك مورد قطعی مواجهه نشد.

روز پنجم بحران گیلان
عادی شدن شرایط در حوزه آب شرب / ‬اتصال برق ۳ هزار مشترك روستایی
با گذشته پنج روز از بارش برف شدید در استان گیلان و بروز مشكلات فراوان در حوزه برق، آب و راه روستایی برای شهروندان گیلان با تلاش دستگاه های خدماتی و امدادی شرایط زندگی مردم به حالت عادی بازگشت. هرچند هنوز با گذر از سطح شهر با دپوی حجم زیادی از برف مواجه می شویم اما می توان گفت عبور و مرور مردم در سطح خیابان ها و معابر به راحتی انجام می شود و سطح كوچه ها نیز از برف پاك شده است.
از بامداد شنبه فعالیت مدارس در خیلی از شهرها و روستایی استان گیلان نیز آغاز و تنها قسمتی از مدارس در روستاهایی كه هنوز مسیر آنها بازگشایی نشده بود تعطیل اعلام گردید.
در حوزه آب شهری و روستایی با تلاش هایی كه ۹۳ اكیپ شركت های آب و فاضلاب شهری و روستایی از استان گیلان و چند استان هم جوار انجام دادند آب همه مشتركان وصل شد.
شاید در چند روز گذشته یكی از مهم ترین مشكلات مردم استان گیلان كه گلایه های فراوانی نیز به دنبال داشت قطعی برق ۲۵۰ هزار مشترك در شهر و روستا برای چندین شبانه روز بود كه سبب قطعی آب شرب نیز شده بود.
این موضوع با حضور وزیر نیرو و اعزام اكیپ هایی از استان های هم جوار با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار|گرفت و بامداد شنبه مدیرعامل شركت توزیع برق از اتصال برق همه مشتركان شهری آگاهی داد و اظهار داشت كه برق ۳ هزار مشترك روستای نیز تا عصر شنبه وصل خواهد شد.
در حوزه راه فرعی و روستایی نیز پس از بازگشایی راه های اصلی اكیپ های از هفت استان با همراه امكانات و دستگاه ها و ماشین آلات سبك و سنگین به سمت ۵۸۸ روستایی كه راه های آنها براثر بارش برف مسدود شده بود گسیل شدند كه خوشبختانه با كوشش های شبانه روزی راهداران راه تمام روستاهایی فرعی استان گیلان بازگشایی و تنها راه ۱۱ روستا باقی ماند كه تا عصر شنبه بازگشایی شد.

به جا مانده از بحران پنج روزه گیلان
بعد از گذشت هفت روز از بارش شدید برف در گیلان كه سبب بروز مشكلات فراوان برای شهروندان این استان شده بود بالاخره با تلاش همه دستگاه ها شرایط استان عادی شد. درباره اقدامات انجام شده در این مدت برای كاهش مشكلات گفتگویی با مدیركل بحران استانداری گیلان انجام شد كه رضا اسلامی دراین باره به خبرنگار مهر اظهار داشت: ۲۰ بهمن ماه بارش برف در ارتفاعات استان گیلان شروع شد و در مناطق جلگه ای نیز بارش ها به صورت مخلوطی از برف و باران بود.
وی با اشاره به اینكه از روز دوشنبه خصوصاً شامگاه این روز تمام ۵۲ شهر استان گیلان درگیر بارش برف شدند، اضافه كرد: وسعت بارش برف برمبنای آمارها ۱۴ هزار كیلومترمربع بود و باتوجه به پیش بینی اداره كل هواشناسی استان گیلان ارتفاع برف در مناطق جلگه حدود ۵۰ سانتی متر و حتی در بعضی از مناطق شهر رشت به یك متر و ۲۰ سانتی متر و در ارتفاعات نیز بارش ها به بیشتر از دو متر رسید.
مدیركل مدیریت بحران استانداری گیلان در ادامه با اشاره به اینكه روز ۲۱ بهمن ماه باتوجه به شدت بارش ها ۱۹ پست ۶۳ كیلوولت برق از مدار خارج شد، اظهار داشت: این پست ها منبع تامین برق پست های متوسط ۲۰ ولت فشار ضعیف است كه در همان ساعات اولیه ۴ پست وارد مدار شدند.
قطعی برق ۱۰۰۰ مشترك در گیلان بر اثر برف
وی با تاكید بر اینكه وارد مدار شدن ۱۵ پست باقیمانده نیازمند زمان بود، اشاره كرد: برمبنای آخرین گزارشات امروز پست ۶۳ كیلوولت رحیم آباد كلاچای شهرستان رودسر وارد مدار شد و هم اكنون تنها زیر هزار مشترك در خاموشی به سر می برند این در حالی است در شرایط عادی نیز روزانه هزار و ۶۰۰ مشترك به دلیلهای مختلف گرفتار خاموشی می شوند.
اسلامی با اشاره به اینكه هم اكنون خاموشی ها در بخش هایی از تولمات شهرستان صومعه سرا، رودسر، املش و لنگرود و لاهیجان است، افزود: در حوزه راه های مواصلاتی و شریان های اصلی نیز تمام راه های اصلی استان در ایام ۲۲ تا ۲۳ بهمن ماه بازگشایی شد.
وی در ادامه اظهار نمود: اما آنچه برای ما در زمان بارش ها ایجاد مشكل كرد در محور امامزاده هاشم به رشت و سراوان به فومن حضور مسافرانی بود كه بدون توجه به سفارش و تذكرات پلیس راه، اداره كل هواشناسی و مدیریت بحران استان گیلان بدون تجهیزات زمستانه به این استان سفركرده و گره ترافیكی ایجاد كردند.
مدیركل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به اینكه با كوشش های صورت گرفته از طرف دستگاه های خدماتی، راهداری و پلیس راه این گره ترافیك باز شد، اضافه كرد: خوشبختانه این گره ترافیكی تلفات و مصدومی نداشت.
فوت ۶ نفر و مصدوم شدن ۱۸۴ گیلانی در بارش برف
وی با اشاره به اینكه متأسفانه در زمان بارش برف شش نفر از هم استانی های خودرا از دست دادیم، اظهار داشت: سه نفر از این عزیزان در حادثه بهمن در روستای رشته رود رستم آباد رودبار، یك نفر در منطقه مسكن مهر رشت بر اثر سقوط به كانال، یك نفر بر اثر سقوط برف از شیروانی و یك نفر دیگر نیز بر اثر سقوط تیر برق فوت كرده اند و در این مدت ۱۸۴ مصدوم نیز بر اثر حوادث ناشی از برف داشتیم.
اسلامی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت راه های روستایی و با اشاره به اینكه هم اكنون راه كمتر از ۱۰ روستای استان گیلان بر اثر بارش مجدد برف و كولاك در ییلاقات سیاهكل، رودسر، املش و تالش بسته شده است، بیان كرد: راهداران در كوشش برای بازگشایی این مسیرها هستند.
وی به حضور اكیپ های كمكی در حوزه برق، آب و راه از استان های هم جوار نیز اشاره و اشاره كرد: در این مدت ۵۰ اكیپ گیلانی به همراه ۱۰ اكیپ در حوزه برق منطقه ای، ۸۷ اكیپ نیز در حوزه توزیع برق و استان هایی نیز با ماشین آلات سنگین و سبك در استان حضور داشتند تا در كوتاه ترین زمان مشكلات برف شود.
مدیركل مدیریت بحران استانداری گیلان همین طور درباره میزان خسارت های وارده به بخش های مختلف براثر بارش برف هم اظهار داشت: هم اكنون برآوردی از میزان خسارت ها انجام نشده است و از فرمانداران خواسته شده تا برآوردهای خودرا انجام داده و گزارش ها را برای ستاد ارسال نمایند.


منبع:

1398/11/29
14:54:40
5.0 / 5
3918
تگهای خبر: آب , استانداری , اینترنت , برف
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا