در گزارش بیا شمال مطرح شد

نظارت جدی بر توزیع نهاده های كشاورزی الزامی است

نظارت جدی بر توزیع نهاده های كشاورزی الزامی است

به گزارش بیا شمال پژوهشگر و مدرس دانشگاه با تاكید بر ضرورت پایش و نظارت جدی بر تولید و توزیع نهاده های كشاورزی، اظهار داشت: اولویت دستگاه ها باید كیفیت محصولات باشد.



محمود هوشیار فرد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بخش کشاورزی یکی از تهدیداتی است که دشمن همواره برای آن برنامه ریزی دارد تا امنیت غذایی جامعه را تحت شعاع قرار دهد، اظهار نمود: بدون تردید، بخشی از تهدیدات حوزه کشاورزی مربوط به نهاده های کشاورزی مصرفی برای تولید ۱۲۰ میلیون تن محصولات مختلف در کشور خصوصاً محصولات اساسی است.
وی با اشاره به اینکه مصرف کودها و سموم غیر استاندارد و قاچاق اثرات مخربی بر بافت خاک زراعی، محیط زیست و کیفیت محصولات کشاورزی دارد، اضافه کرد: چالش نظارت بر کیفیت سموم و کودهای وارداتی و حتی داخلی، جدی است چالش نظارت بر کیفیت سموم و کودهای وارداتی و حتی داخلی، جدی است. زیرا، متأسفانه کشاورزان و باغداران به علل مختلف کودها و سموم وارداتی را به کودها و سموم داخلی، ترجیح می دهند.
پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه گزارشات عرضه شده در زمینه کیفیت کودهای مصرفی مبین آن است که این مشکلات عمدتاً مربوط به مسائلی نظیر مشخص نبودن هویت تولید کنندگان و وارد کنندگان کود و درج جملات گمراه کننده و دستورالعمل های اشتباه در اطلاعات برچسب کودها است، افزود: البته برنامه کنترل کیفی کود و شناسه دار کردن آن از سال ۹۴ با هدف تولید محصول سالم به شکل جدی در کشور شروع شده اما کاستی هایی دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید راستی آزمایی صحت نمونه های تولیدی شرکت های مجوز دار به صورت مستمر در طول سال تکرار و نمونه برداری ها هم تصادفی باشد، اظهار داشت: باید تکلیف خریدار و فروشنده را روشن نماییم و کودها به لحاظ کیفی درجه بندی شده تا بر طبق این درجه بندی قیمت گذاری و وارد بازار شوند.
حذف یارانه و مدیریت مصرف سموم کشاورزی را سیاست کلی وزارت جهاد کشاورزی
هوشیار فرد با اشاره به اینکه بخش مهمی از مشکلات سموم شیمیایی عرضه شده مربوط به مبحث «کم خطر بودن آنها» است، اضافه کرد: سوال اساسی این است که کدام تشکیلات و با کدام روش علمی، کم خطر بودن این سموم را ثابت کرده است.
وی حذف یارانه و مدیریت مصرف سموم کشاورزی را سیاست کلی وزارت جهاد کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: گاهی تهیه سموم از مبادی و بخش های غیر قانونی انجام می گیرد. در بحث توزیع و واردات سموم کشاورزی، بخش خصوصی از سیاست های مدیریتی بخش دولتی پیروی نمی کند. بگونه ای که شاهد عرضه ترکیبات بیولوژیک قارچ کش یا آفت کش، خارج از چارچوب قانونی بوده و هستیم که اساسا خسارت ناشی از مصرف آنها متوجه تولیدکننده، توزیع کنندگان، فروشندگان، سفارش کنندگان و بهره برداران است. بدون شک، سیاست های نظارتی و کنترل شدید منجر به عدم ورود سموم کشاورزی نامرغوب به بازار سیاه و توزیع غیر قانونی آن خواهد شد.
پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه شناسایی مشکلات بازار نهاده های کشاورزی از مباحثی به حساب می آید که تابحال کمتر به آن پرداخته و یا در مقاطعی جدی گرفته نشده است، اظهار نمود: واقعیت این است که، برخی دخالت دولت ها در بازاریابی ها و قیمت گذاری نهاده ها همواره بازار نهاده ها را با مشکلاتی مواجه کرده است دخالت دولت ها در بازاریابی ها و قیمت گذاری نهاده ها همواره بازار نهاده ها را با مشکلاتی مواجه کرده است. اگر چه، کاهش دخالت دولت هم باید با در نظر گرفتن شرایط بهره برداران و تولید کنندگان صورت پذیرد.
وی با تاکید بر اینکه معتقدیم تعرفه واردات نهاده های کشاورزی، به بازبینی نیاز دارد، افزود: واردات کود و سموم کشاورزی به بازار از تعرفه اندکی برخوردار می باشد و تولیدکنندگان داخلی به دلیل هزینه نسبتاً زیاد تمام شده تولید، قدرت رقابت را ازدست داده اند. به عبارت دیگر، در شرایطی که کشاورزان به علل مختلف و در بعضی سال ها محصولشان را به قیمت پایین و گاهی پایین تر از قیمت تمام شده بفروش رسانند این امکان وجود دارد که به دنبال کود و سم بی کیفیت و ارزان تر هم بروند. پیشنهاد می شود برای پرداخت یارانه کود یا سم از زمان کاشت تا برداشت محصول نظارت داشته باشیم و تنها به خرید محصول از کشاورز، یارانه تعلق نیابد.
هوشیار فرد در ادامه با اشاره به اینکه نقایصی در قانون حفظ نباتات وجود دارد که نظارت بر توزیع، تولید و مصرف سموم را بر عهده مدیریت حفظ نباتات می گذارد اما اهرم قانونی و مؤثری که بتواند با موارد تخلف نه در چارچوب تذکر بلکه برخوردی قاطع داشته باشد، باوجود ظاهر کار وجود ندارد و یا در صورت وجود از قدرت قهریه لازم برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: باید حمایت جدی و همکاری لازم و مستمر توسط مسؤلان سیاسی برای پیشگیری از توزیع غیرقانونی و هم مصرف بی رویه سموم کشاورزی به عمل آید.
لزوم تشکیل کمیته مشترک برای ممانعت از ورود و توزیع سموم تقلبی
وی با تاکید بر اینکه باید برای ممانعت از ورود و توزیع سموم و کودهای تقلبی و بی کیفیت، کمیته مشترکی با سازمان صنعت و معدن تشکیل تا فروشندگی این نهاده ها ساماندهی گردد، افزود: سموم و کودهای شیمیایی یا زیستی تحت پوشش صنف و بر مبنای دریافت مجوز فنی از سازمان جهاد کشاورزی توزیع شوند.
پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه باید کیفیت کودهای توزیعی تمام دستگاه های مرتبط شامل شرکت های خدماتی و تعاونی روستایی مورد ارزیابی قرار گیرند و از ظرفیت های قانون مربوط به کودهای بی کیفیت، کم فروشی و قاچاق اقدام عملی شود، اضافه کرد: نباید اجازه دهیم تا عده ای سود جو و متخلف سلامتی مردم را به خطر اندازند.
وی با تاکید بر اینکه باید نظارت و بازرسی بیشتری بر مراکز عرضه سموم و کودهای کشاورزی داشته باشیم تا از ورود سموم و کودهای تقلبی به بازار جلوگیری شود، اضافه کرد: اصلاح فهرست سموم مجاز استان، نظارت و بازرسی مستمر فروشگاه های سموم و اجبار اجرای نسخه گیاه پزشکی بوسیله فروشندگان از دیگر اقدامات لازم برای دستیابی به محصول سالم و استاندارد است.
هوشیار فرد با اشاره به اینکه باید می توانستیم با عنایت به منابع و ابزارهای در دسترس تا آخر قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در راه سند چشم انداز ۱۴۰۴ حداقل یک چهارم زمین های کشاورزی استان گیلان را تحت پوشش روش مدیریت تلفیقی آفات و بیماری ها قرار دهیم و برای محصولات این اراضی گواهی سالم سازی صادر نماییم، اظهار داشت: باید اولویت دستگاه های اجرایی و مراکز و مؤسسات پژوهشی توجه به کیفیت محصولات تولید شده، اجرای موفق طرح اصلاح الگوی کشت و پهنه بندی روستاها با هدف ساماندهی و شناسایی ظرفیت های کشاورزی سالم باشد.
وی افزود: در گذشته مصوب شده بود که شهرداری و جهاد کشاورزی با همکاری یکدیگر مبادرت به راه اندازی بازارچه های محصولات کشاورزی سالم کنند که این کار عملی نشده و لازم است که سریعاً در دستور کار قرار داده شوند. زیرا، تشکیل بازارچه های جهاد کشاورزی در سطح استان با عرضه محصولات سالم می تواند به فرهنگ سازی و معرفی محصولات زراعی و باغی سالم به جامعه کمک نماید.

1399/03/18
13:58:31
5.0 / 5
2442
تگهای خبر: ابزار , اراضی , استاندارد , تور
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا