معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان:

حال تئاتر خوب نیست

حال تئاتر خوب نیست

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان ضمن اشاره به آخر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر استانی، اظهار داشت: ۲۱ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.



سید امیر مصباح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان امسال نیز همانند سال های گذشته برگزار می شود، اظهار نمود: جشنواره تئاتر استانی با هدف شناسایی استعدادهای جدید ایجاد زمینه رشد و گسترش هنر تئاتر انجام می شود.
وی به تجربه خوب سال های گذشته در زمینه برگزاری این جشنواره در استان گیلان، اضافه کرد: گیلان در حوزه تئاتر سابقه دیرینه و درخشان دارد و هر ساله شاهد می باشیم که گروه های نمایش و تئاتر در استان گیلان با چه شوری خودرا برای حضور پر قدرت در این جشنواره آماده می کنند.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اعلان اینکه انتخاب موضوع برای حضور در سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استانی آزاد بود، اظهار داشت: البته به هنرمندان علاقمند سفارش شده بود تا در انتخاب موضوعات به محورهایی همانند شعار سال ۹۹ (جهش تولید)، بیماری کووید ۱۹ و کاهش لطمه های اجتماعی، شور و نشاط اجتماعی و تحکیم خانواده، فرهنگ و هنر بومی و منطقه ای و ایرانی و اسلامی و موضوعات در رابطه با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی توجه کرده و در اولویت قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه آخرین مهلت ارسال پنج آبان ماه تعیین شده بود که به سبب درخواست هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش این مهلت تا ۱۵ آبان تمدید گردید، افزود: با اختتام مهلت و جمع آوری آثار، ۲۱ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
ارزیابی ۸ طرح در جشنواره نمایشنامه نویسی
مصباح با اعلان اینکه از این تعداد ۱۶ اثر به صورت سی دی ارسال شده است، اظهار داشت: پنج اثر نیز مقرر است به صورت زنده از طرف هیئت انتخاب بازنگری شود.
وی با اشاره به اینکه در این جشنواره تنها آثار صحنه ای مورد قضاوت قرار می گیرد، افزود: بازنگری آثار نیز از روزهای آینده از طرف هیئت انتخاب آغاز خواهد شد.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اعلان اینکه یکی از برنامه های ما در این معاونت ایجاد فضا رقابتی برای گروه ها و هنرمندان فعال در عرصه تئاتر و نمایش است، اظهار داشت: بطور قطع ایجاد این فضا به ارزیابی گروه ها از عملکرد خود و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف برای حضور در عرصه های استانی، منطقه ای، ملی و حتی بین المللی کمک خواهدنمود.
وی افزود: در همین راستا با توجه به این که یکی از مؤلفه های مهم در اجرای تئاتر و نمایش های خوب و تأثیرگذار بهره بردن از یک نمایشنامه خوب است جشنواره نمایشنامه نویسی آموزشگاه های آزاد گیلان نیز انجام می شود.
مصباح با اشاره به برگزاری سومین دوره این جشنواره به پاس یک عمر کار و تلاش استاد «حبیب الله یوسف پورسیفی» از پیشکسوتان تئاتر استان برگزار می شود، اظهار داشت: بعد از انتشار فراخوان ۲۴ طرح از طرف ۱۵ نفر هنرجوی آموزشگاه های آزاد هنرهای نمایشی استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و این طرح ها در مرحله دوم توسط هیئتی از مدیران آموزشگاه ها بررسی و هشت طرح بدون اولویت جهت شرکت در مرحله سوم جشنواره برگزیده شد.
وی افزود: یکی از مهم ترین دلیلهای برگزاری این جشنواره شناسایی استعدادهای جدید در این بخش و تقویت نمایشنامه ها برای تولید یک اثر فاخر در حوزه تئاتر استان است.
کرونا و لطمه های فراوان آن به فعالان حوزه تئاتر و نمایش گیلان
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان همین طور به شیوع ویروس کرونا و لطمه های فراوان فعالان حوزه هنر شامل سینمای، تئاتر و موسیقی و سایر بخش های هنری اشاره نمود و اضافه کرد: تعطیلی کارهای هنری طی هشت ماه گذشته بواسطه شیوع این ویروس لطمه های اقتصادی جبران ناپذیری به فعالان این حوزه ها وارد کرده که تئاتر و هنرمندان فعال در این حوزه نیز از این لطمه ها در امان نبوده اند.
وی با اعلان اینکه حال تئاتر و هنرمندان عرصه نمایش گیلان خوب نیست، اشاره کرد: این ویروس یازدهمین دوره جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان را که همه ساله اواخر مرداد ماه با حضور و استقبال خوب گروه های نمایش سراسر کشور همراه بود کنسل کرد که این مساله به فعالان این عرصه ضربه اقتصادی فراوانی وارده کرده است.
مصباح با اشاره به اینکه از شروع امسال تا اختتام مهر ماه حدود ۱۹ مجوز برای اجراهای صحنه ای و خیابانی در استان صادر شده باشد، اظهار داشت: تا حالا هیچ اقدام مناسبی برای حل این مشکل از طرف ستاد ملی کرونا و متولیان امر انجام نشده که این مساله گلایه های هنرمندان تئاتر را نیز در سراسر کشور و به طبع در استان گیلان به همراه داشته است.
وی افزود: با توجه به این که همچنان هیچ فردی از اختتام زمان کرونا آگاه نیست امیدواریم در ایام آینده شاهد یک تصمیم درست از طرف متولیان امر برای ادامه کارهای هنری خصوصاً تئاتر باشیم.

1399/08/17
20:03:02
5.0 / 5
976
تگهای خبر: آب , آموزش , تولید , زمین
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا