نقشه تاریخی شهر رشت منسوب به نهضت جنگل رونمایی گردید

نقشه تاریخی شهر رشت منسوب به نهضت جنگل رونمایی گردید

بیا شمال: نقشه تاریخی سال 1336 قمری شهر رشت منسوب به نهضت جنگل با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای این شهر رونمایی گردید.



به گزارش بیا شمال به نقل از مهر، در جریان برگزاری نمایشگاه خیابان «رشت میان دو انقلاب» که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت برگزار شده است از نقشه ۱۰۰ ساله شهر رشت که منسوب به «نهضت جنگل» است رونمایی گردید.
در این مراسم با رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت و جمعی دیگر از مسئولین شهرستان رشت حضور داشتند.
مصطفی بلورچی برگزارکننده نمایشگاه با اشاره به اهمیت این نقشه، اظهار داشت: این نقشه باارزش در ۲۸ جمادی الاول سال ۱۳۳۶ قمری توسط نهضت جنگل تهیه و ترسیم شده است.
وی با اعلان اینکه معتقدم می شود آثار و شواهدی غیرقابل کتمان از یک ماجراجویی هیجان انگیز در جولای ۱۹۱۸ میلادی در این نقشه تاریخی مشاهده کرد، اضافه کرد: نقشه ای که در زمان عقب نشینی نیروهای متجاوز انگلیسی به سمت منجیل از دست مبارزان جنگلی در اختیار کاپیتان «مک کلورتی» فرمانده نیروهای بریتانیایی در میان النهرین قرار داشته و احتمالاً فرمانده نیروهای بریتانیا مسیر قرمز رنگی که در نقشه خودنمایی می کند را در امتداد عملیات نافرجام نجات کنسولگری انگلیس در خیابان بیستون رشت در ۱۹۱۸ مشخص کرده است.

بلورچی با اشاره به اینکه این نقشه تاریخی شباهت های بسیاری با قدیمی ترین نقشه رشت که در سال ۱۲۸۷ قمری ترسیم شده، دارد، افزود: همچون این شباهت ها می توان به پایبندی به هفت محله تاریخی شهر و ذکر نام افراد ساکن در هر خانه اشاره نمود.
وی افزود: با این وجود نقشه سال ۱۲۸۷ قمری بمراتب از نظر جزئیات معماری و شهرسازی حاوی اطلاعات قابل استنادتری است، و اگر بخواهم در مدح نقشه تازه کشف شده سال ۱۳۳۶ قمری ذیل راهبری میرزا کوچک خان مورد توجه قرار دهیم می توان اظهار داشت که تا حد زیادی میزان توسعه شهر در جهات مختلف در این نقشه قابل مشاهده می باشد.
بلورچی با تاکید بر اینکه بیش از هر چیز گسترش شهر از شمال و شرق خودنمایی می کند، افزود: امیدواریم رونمایی نقشه تاریخی ۱۳۳۶ قمری راهگشای پژوهش های جدید در رابطه با تاریخ و فرهنگ رشت باشد.


منبع:

1399/11/30
11:53:45
0.0 / 5
1263
تگهای خبر: شمال
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا