میرزایی قمی تأكید كرد

کاهش ۲۳ درصدی مونوکسید کربن با اجرای دقیق معاینه فنی

کاهش ۲۳ درصدی مونوکسید کربن با اجرای دقیق معاینه فنی

به گزارش بیا شمال، سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو ها اظهار داشت: در صورت اجرای دقیق معاینه فنی می توان انتظار داشت حداقل میزان انتشار آلاینده مونوکسیدکربن 23 درصد و آلاینده ترکیبات آلی فرار 17 درصد کاهش خواهد یافت.


به گزارش بیا شمال به نقل از مهر سید محمدمهدی میرزایی قمی، سرپرست شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران در توضیح اهمیت و هدف از انجام معاینه فنی اظهار داشت: انجام معاینه فنی که قدمتی ۵۰ ساله در کشور ایران داشته و کنترل خودرو با بهره گیری از تجهیزات از سال ۱۳۷۹ با راه اندازی نخستین مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران انجام شده است. بعد از آن نیز در کشور توسعه یافته است. بطوریکه هم اکنون در سراسر کشور حدود ۶۷۹ مرکز معاینه فنی خودرو های سبک فعالیت هستند. سرپرست شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران درباب میزان سهم منابع متحرک در انتشار سالانه گازها و ذرات معلق در شهر تهران و تأثیر اجرای معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران اظهار داشت: بر طبق آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده های گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۶۱ درصد است. وی افزود: از سهم آلاینده های گازی خودرو های سواری با سهم ۳۷.۸ درصد رتبه نخست و موتورسیکلت ها با ۲۱.۳ درصد رتبه دوم را دارند. درباب ذرات معلق هم کامیون ها با ۱۵.۷ درصد رتبه اول و خودرو های سواری با ۱۳.۹ درصد رتبه دوم و موتورسیکلت ها در این آلایندگی با ۱۰.۱ درصد رتبه سوم را دارند. به هر حال این ادله علمی نشان میدهد برای منابع متحرک باید چاره اندیشی شود و وضعیت آلایندگی آنها بصورت مستمر پایش و تحت کنترل باشند. میرزایی قمی در ادامه در رابطه با تأثیر اجرای معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران گفت: بر طبق نتایج سیاهه انتشار شهر تهران در صورت اجرای دقیق معاینه فنی برای کلیه وسایل نقلیه پایتخت می توان انتظار داشت حداقل میزان انتشار آلاینده مونوکسیدکربن ۲۳ درصد، آلاینده ترکیبات آلی فرار ۱۷ درصد و آلاینده اکسیدهای نیتروژن ۸ درصد کاهش خواهد یافت. سرپرست شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران تاکید کرد: البته ذکر این نکته قابل توجه است که در محاسبات فرض شده که خودرو توانسته است با انجام دقیق و به هنگام معاینه فنی و رعایت شرایط نگهداشت صحیح خودرو بر طبق سفارش خودروساز، سطح استاندارد آلایندگی خودرا در فرآیند بعد از تولید و در هنگام بهره برداری و تردد نیز حفظ کند. وی افزود: بدان معنا که به عنوان مثال یک خودرو با استاندارد تولیدی یورو ۲ بتواند با انجام معاینه فنی و پایش صحت عملکرد کاتالیست در وضعیت استاندارد یورو ۲ باقی بماند.

1402/11/03
16:07:38
0.0 / 5
240
تگهای خبر: استاندارد , بهره برداری , تردد , تور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا