۲۲ سپتامبر؛ روز جهانی بدون خودرو
آیا دوچرخه سواری به اندازه کاشت درخت بر حفظ محیط زیست موثر است؟
به گزارش بیا شمال، استفاده فزاینده از خودرو ها و تولید آلودگی بسیار زیاد و تبعات مختلف زیست محیطی آن باعث شد تا ۲۲ سپتامبر بعنوان «روز جهانی بدون خودرو» نامگذاری شود تا پیاده روی، استفاده از دوچرخه و ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و ترویج شود این در حالیست که طی سالهای اخیر دوچرخه های اشتراکی از سطح تهران جمع آوری شده است.
به گزارش بیا شمال به نقل از ایسنا، هر ساله در روز ۲۲ سپتامبر (اول مهر) مسؤلان و دوستداران محیط زیست در بعضی از شهر های بزرگ جهان با گرامیداشت «روز جهانی بدون خودرو» رانندگان را به دل کندن از خودرو ها تشویق می کنند و مردم هم بدون خودرو ها و وسایل نقلیه خود با پای پیاده یا دوچرخه به رفت و آمد می پردازند تا به حفظ محیط زیست کمک کنند و از آلاینده های هوا بکاهند. روز جهانی بدون خودرو حدود پنج سال کم و بیش گرامی داشته می شد تا این که از سال ۱۹۹۹ این کمپین با حمایت سازمان ملل به شکل جدی در کشورهای مختلف دنیا جای خویش را باز کرد و حال حاضر، هر ساله ۱۵۰۰ شهر دنیا مراسم روز جهانی بدون خودرو را برگزار می کنند و در هر سال به تعداد شهر های حامی این روز افزوده می شود.
خودرو بعنوان منابع متحرک آلاینده یکی از منابع اصلی آلودگی هوا در شهرها به حساب می آیند. خودرو ها عامل انتشار مواد هیدروکربن- که از مشتقات نفتی است- هستند و این مواد به دلیل ترکیب شدن با ذرات معلق در اتمسفر معمولاً در هوا معلق می مانند و به صورت مستقیم روی سیستم تنفس فوقانی ما تأثیر می گذارند. در واقع استفاده فزاینده از خودرو ها در جهان سبب آلودگی هوا و تبدیل آنها به یکی از مهم ترین منابع آلاینده شده است که تبعات مختلف زیست محیطی به دنبال دارد و سلامت انسان را هم تهدید می کند.
بیشتر بخوانید:
برگزاری روز جهانی «بدون خودرو » در ۱۵۰۰ شهر در دنیا
با توجه به افزایش استفاده از خودروی شخصی و برپایه برآورد سازمان بهداشت جهانی، سالانه هفت میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خویش را از دست می دهند. بنا بر آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، در تهران سالانه بیشتر از ۱۰ هزار تن ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تولید می شود. مطالعات سال ۲۰۱۸ بانک جهانی هم نشان داده است که آلودگی هوا سالانه ۲.۶ میلیارد دلار به تهران خسارت وارد می نماید. این رقم برای کل کشور ۷ میلیارد دلار گزارش شده است.
استفاده از دوچرخه یکی از طریق های برگزاری روز جهانی بدون خودرو است که در بلندمدت باعث کاهش آلودگی هوا می شود. یکی از تدابیر برای تشویق مردم به استفاده از این وسیله پاک، راه اندازی سرویس دوچرخه های اشتراکی است. نخستین قدم برای حرکت به سمت استفاده از دوچرخه های شخصی و اشتراکی آماده سازی زیرساخت های لازم همچون ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری و نظارت فرماندهی انتظامی بر این مسیرها است.
شهرداری تهران با همکاری بخش خصوصی زمینه را جهت استفاده شهروندان از دوچرخه های اشتراکی فراهم نمود و این پروژه از شهریورماه ۱۳۹۷ به اجرا رسید اما حدود یک سال بعد شرکت اجرایی مربوطه اعلام نمود گرفتار مشکل مالی شده است. در ادامه این طرح با حمایت شهرداری به کار خود ادامه داد. در نهایت در سال ۱۴۰۱ مسؤلان شهرداری اعلام نمودند رویکرد سابق جوابگو نیست و باید رویکردها نسبت به اجرای دوچرخه های اشتراکی تغییر کند.
مجتبی شفیعی، معاون سابق حمل و نقل شهرداری تهران در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ در این رابطه عنوان نمود «حداکثر سهم دوچرخه در جابه جایی روزانه ۱۰ تا ۱۵ درصد بود که زیر ۰.۱ درصد از کل جابه جایی های تهران است و این نشان داده است نگاههای قبلی موفقیت آمیز نیست؛ در حالیکه باید در افق سالانه ۱۹۰ هزار جابه جایی با دوچرخه انجام می شد که نشده است و باید مدلهای قبلی تغییر کند.»
در حالی حدود دو سال از توقف اجرای طرح دوچرخه های اشتراکی می گذرد که استفاده از این شیوه برخی کشورهای پیشرفته ادامه دارد و حتی مقامات بلندپایه کشوری در مقاطعی از این وسیله نقلیه استفاده می نمایند و حتی در مقطعی هم پیروز حناچی - شهردار اسبق تهران- به صورت هفتگی دوچرخه سواری می کرد تا مزایای استفاده از دوچرخه را یادآور شود.
محمد درویش - کارشناس محیط زیست - درباره مزایای استفاده از دوچرخه های اشتراکی به ایسنا می گوید: مطابق بررسی معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران ۷۰ درصد معابر شهر تهران شیب زیر پنج درصد دارد که کاملا مناسب دوچرخه سواری است همینطور در اکثر شهر های ایران، وضعیت دوچرخه سواری از تهران مناسب تر است. شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و یزد برای دوچرخه سواری مناسب هستند.
او با اشاره به اینکه دوچرخه های اشتراکی یکی از روش های مرسوم تردد در دنیا است، ادامه می دهد: پیش از این و در همان مدت استفاده از این نوع دوچرخه ها در تهران آمار کاهش حدود ۸۰۰۰ تن دی اکسید کربن گزارش شده بود. با دوچرخه های اشتراکی شهروندان دیگر نگران پارکینگ دوچرخه و تأمین امنیتش نبودند.
این کارشناس محیط زیست ضمن اشاره به مزایای زیست محیطی استفاده از دوچرخه می گوید: استفاده از دوچرخه برای هر شخص در طول سال معادل کاشت ۵۷ اصله درخت و در ترسیب کربن و تولید اکسیژن موثر است. شهرداری اگر بتواند ترتیبی بدهد که یک میلیون دوچرخه سوار در امنیت و در راه ویژه دوچرخه سواری حرکت کنند، معادل کاشت ۵۷ میلیون درخت در سال به محیط زیست کمک شده است که این می تواند سبب کاهش قابل توجه گرما شود و مصرف آب را کم کند. این یک ترازنامه قابل قبول برای جمهوری اسلامی در اجلاس های جهانی معروف به «کاپ» خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از فعالیت مجدد دوچرخه های اشتراکی خبر داد
به گزارش بیا شمال به نقل از ایسنا، با عنایت به مزایای استفاده از دوچرخه های اشتراکی بعد از گذشت دو سال محسن هرمزی - معاون حمل و نقل شهرداری تهران - در آخرین اظهار نظر خود در رابطه با فعالیت مجدد دوچرخه های اشتراکی گفته است: «فراخوانی برای این مساله و فعالیت مجدد دوچرخه های اشتراکی اعلام شده است و بنا داریم از این ظرفیت باردیگر بهره ببریم. مسیرهای دوچرخه سواری بزودی بازگردانده خواهند شد.»
منبع: biashomal.ir
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب