چله متفاوت مازندرانی ها

چله شوی بنزینی در مازندران، یلدا در سایه گرانی

چله شوی بنزینی در مازندران، یلدا در سایه گرانی

بیا شمال: ساری - پاییز با همه زیبایی ها و رنگهایش به زمستان می رسد و گرانی اجناس و اضطراب افزایش نرخ بنزین و سوخت، طعم شیرین این آیین كهن را در خاطره ها به یغما برده است.


خبرگزاری مهر - گروه استان ها: چند قدم به انتهای خیابان برگ گرفته آذر مانده و بلندترین شب سال شبی است كه اغلب خانواده های ایرانی كام خویش را با انواع شیرینی ها شكرین می سازند اما امسال یلدای خیلی از خانواده های ایرانی با طعم تلخ گرانی همراه است. به آمدن یلدا چیزی نمانده است، سردی هوای آخر پاییز اما گرمی بازار كاسبان را خدشه دار نمی كند و هم زمان با فرارسیدن بلندترین شب سال بازار كالاهای مخصوص این شب هم رونق می گیرد و در مازندران هم همچون نقاط دیگر كشور اقلام یلدایی در گوشه و كنار بازار و خیابان چشمك زنان عابران را بدرقه می كنند. بررسی های خبرنگاران مهر از بازار شب یلدا در مازندران نشان داده است كه اقلام مورداستفاده در این شب ها همچون آجیل و میوه های مخصوص این شب با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۵ درصدی روبرو بوده است؛ فعالان صنفی در گفتگو با خبرنگار مهر علت این امر را رشد تقاضای خرید عنوان می كنند و می گویند ازآنجایی كه دو روز تا شب یلدا باقی مانده است پیش بینی می گردد در ساعت های انتهایی شب با عنایت به حجم تقاضا قیمت ها تفاوت فاحشی را شاهد باشند. در بهشهر نرخ هر كیلوگرم پسته بین ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان، آجیل ۴۰ هزار تومان، انار هفت هزار تومان، گوشت بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و هندوانه در وانت بارها كیلویی سه هزار تومان، در نكا، هندوانه ۳۰۰۰. انار ۶۰۰۰. آجیل ۴۶۰۰۰ تا سقف ۵۶۰۰۰، انجیر خشك ۳۰۰۰۰. گوشت سفید ۶۳۰۰. گوشت قرمز ۳۶۰۰۰ تومان و در قائم شهر، قیمت هندوانه كیلویی ۲۵۰۰، انار ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰، موز ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰، سیب از ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰، آجیل پسته ۵۵۰۰۰. بادام زمینی ۳۰۰۰۰ تومان و تخمه آفتابگردان ۱۴۰۰۰تومان به فروش می رسد.
در دیگر مناطق مازندران هم به همین خاطر اقلام یلدایی در مازندران هم تكانه هایی را داشته است كه می توان ازجمله آن به هندوانه كیلویی ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان، پرتقال ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، سیب ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ هزارتومان، انار ۰۰۰ ۵ تا ۱۰۰۰۰ تومان، شیرینی از كیلویی ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان و شیرینی های مخصوص یلدا ازجمله نصیری در بسته های ۵۰۰ گرمی به قیمت ۵۰۰۰ تومان، و حلوای مخصوص این شب ها در بسته های ۴۰۰ گرمی به قیمت ۵۰۰۰ تومان به فروش می رسد. افزایش قیمت آجیل شب یلداآجیل شب یلدا كه از اصلی ترین خوراك این شب به حساب می آید از كیلویی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در بعضی نقاط وابسته به كیفیت و درجه نرخ بندی به كیلویی ۷۰ هزار تومان هم رسیده است و پسته خندان هم كیلویی ۴۸ تا ۶۸ هزار تومان فروخته می گردد. هرچند محمدرضایی یكی از فروشندگان خشكبار موافق افزایش قیمت نیست و در گفتگو با مهر این افزایش را انكار می كند و می گوید: قیمت ها نسبت به روزهای دیگر سال تفاوتی را نداشته است زیرا قیمت های عرضه شده تحت نظارت است شاید در بعضی از اقلام مانند بادام هندی قیمت ها گران به نظر برسند اما این ربطی به بازار شب یلدا نداشته است. وی فروش یلدایی خویش را نسبتاً خوب عنوانمی كندو ادامه می دهد: شلوغی بازار در ساعت های انتهایی بازار شب یلدا بیشتر خویش را نشان داده است هرچند از حدود ده روز قبل مشتری های زیادی برای خرید آجیل شب یلدا اقدام كرده اند تا به گرانی شب یلدا برخورد نكنند اما ما تفاوت قیمتی را در مغازه شاهد نبودیم و تمامی قیمت ها مثل سابق است تنها حجم فروش افزایش داشته است. فروشنده دیگری كه ۱۶ سال سابقه كار در این صنف را دارد بیان می كند: نسبت به سالهای گذشته قدرت خرید مردم به شدت كاهش پیداكرده به طوری كه مشتری های زیادی درخواست آجیل به صورت قسطی رادارند اما متأسفانه پاسخ به این تقاضا برای ما امكان پذیر نیست و این مورد سبب شده كه حجم مشتریان نسبت به سالهای گذشته كاهش داشته باشد. شب یلدا در صف سوخت بنزیندر عین حال خیلی از رانندگان و تاكسیداری نگران افزایش قیمت سوخت و بنزین هستند كه مقرر است گران شود، محمدی یكی از رانندگان غرب مازندرانی با خنده می گوید: شب یلدا را مجبوریم در صف پمپ بنزین به سر كنیم و سوخت بنزین چون كه مقرر است نرخ ها افزوده شود. ایشان در ادامه می گوید: افزایش نرخ بنزین در حالی است كه متناسب با كرایه ها نیست و باید در این زمینه هم تدبیر اندیشیده شود چراكه هزینه و استهلاك خودرو بسیار بالا است.
این در حالی است كه اقلام یلدایی در بعضی مغازه ها و اماكن شهری باقیمت هایی بالاتر هم عرضه می شوند. در این میان می توان اظهار داشت كه با بالا رفتن قیمت كالاهای یلدایی اما قدرت خرید مردم در چند سال اخیر تغییر محسوسی نداشته است و كمبود نقدینگی و پایین بودن درآمد خانوارهای ایرانی آداب یلدایی ایرانی ها را هم تغییر داده است به طوری كه سفره یلدایی آنان هرسال كوچك تر می گردد. در روزگار بی فصل كنونی كه زمستان، تابستان و پاییز یكرنگ شدند، یلدا، یادآور حكایت های شیرین مردان وزنان به رنج خو گرفته مازندرانی است كه تا سحر، قصه كهن و افسانه ای این دیار را مرور كنند. گرچه پاییز، دیگر همانند قدیم ها، مهم و رؤیایی نیست و روزگار بی فصل، دیگر جادویمان نمی كند، اما یلدا، بهانه ای برای دورهم جمع شدن و بهانه ایست تا در دوران سرگیجه آور روزگار، لحظه ای بایستیم و نفسی تازه كنیم. آخرین شب خزان پاییز در روستاهای مازندران، یادآور قصه صمیمت و مهرمانی و حكایت های خوب و پندآموز زیر كرسی قدیمی خانه مادربزرگ هاست كه كم كم، چراغ آن رو به خاموشی رفته است. آخرین شب پاییزی مازندران، حكایت، هائیشت، مرغنه جنگی، قصه اسفندیار پهلوان و یادآور سرنای شاهرخ و داستان شیرین مینا و پلنگ است. شب اول زمستان را "گت چله" می نامند و در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دورهم جمع می شوند و با خوردن هندوانه، انار و سایر میوه ها، ماست و آجیل، سرمای فصل زمستان را از خود دور می كنند. اعتقاد بر این است كه با خوردن ماست یا هندوانه در شب یلدا، هیچگاه در زمستان سردشان نخواهد شد. در این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود، از هفت خانه چیزی می گیرند، اگر كسی آن ها را ندید و نشناخت، حتماً به آنچه نیت كرده اند، خواهند رسید.

1396/09/29
18:09:39
5.0 / 5
4568
تگهای خبر: زمین
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا