برگزیدگان همایش استانی شعر شمیم محمدی در شفت معرفی گشتند

برگزیدگان همایش استانی شعر شمیم محمدی در شفت معرفی گشتند

بیا شمال: شفت- برگزیدگان اولین همایش استانی شعر شمیم محمدی با حضور مسئولان استان گیلان در شهرستان شفت معرفی گشتند.



به گزارش بیا شمال به نقل از مهر، بعدازظهر چهارشنبه اولین همایش استانی شعر «شمیم محمدی» در قالب اشعاری با مبحث حضرت محمد(ص) برگزار گردید كه از میان ۳۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه این همایش چهار نفر بعنوان نفرات برگزیده معرفی گشتند.
در این همایش كه در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شفت و به مناسبت مبعث حضرت محمد(ص) برگزار شده بود فیروز فاضلی مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، محمد مهدی افتخاری نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا محسنی فرماندار و سید امیر مصباح معاونت هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از مسئولان شهرستان حضور داشتند.
همچنین لازم به ذكر است كه نادر بختیاری شاعر آیینی كشور هم بعنوان میهمان ویژه در این همایش حضور داشت.
جایگاه شعر و شاعری در بیان مسائل اجتماعی
نماینده فومن و شفت در این همایش با اشاره به جایگاه و نقش شعر و شاعری در جامعه اظهار نمود: یكی از معنای شعر این بوده كه شاعران عملی را با شعر برای جامعه بیان می كنند.
حجت الاسلام محمدمهدی افتخاری با اشاره به اینكه ایران اسلامی در همه دوره ها دارای شاعران بزرگ و همینطور سبك های مختلف در این حوزه بوده است، اظهار داشت: سبك، روش مشخصی برای بیان شعر است.
وی در ادامه با اشاره به اینكه شاعران كوشیده اند در دوره های مختلف اوضاع و احوالات اجتماعی مردم و جامعه را با شعر بیان كنند، تصریح كرد: شعر روشی برای بیان حالا شاعر و همینطور جامعه است.

درك معنای واقعی واژه ها از جانب شاعران و عارفان
در ادامه این همایش مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به مبحث بعثت پیامبرگرامی اسلام و تكرار ۶۷ باره این مورد در قرآن كریم اشاره و اظهار نمود: ریشه كلمه بعث در زبان ادبیات عرب به معنای بیدار شدن است.
فیروز فاضلی با اشاره به اینكه در این بیداری هم به مبحث زمان و هم مكان هم اشاره می شود، اضافه كرد: مبعث در زبان فارسی به معنای «برانگیختن» و در انگلیسی هم برگرفته از ترجمه فارسی به معنای «شكوفا شدن» آمده است.
وی با اشاره به اینكه واژه هایی همانند فطر، قربان، مبعث منبع الهام برای شاعران محسوب می شوند، اظهار داشت: در این زمان است كه شاعران، عارفان و افراد اهل دل با نگاه خاص خود به دركی دیگر از این مفاهیم و واژه ها دست می یابند.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاكید بر اینكه ریشه یابی واژه ها مهم است، تصریح كرد: دریافتی كه شعرا و عارفان و افراد اهل دل از این واژه ها انجام می دهند این قراردادها را شكسته و در درك معانی و حقایق از منظر دیگر به ما كمك می نماید.
وی در ادامه همینطور با اشاره به اینكه در قرآن كریم از فعل بعث به معنای بیدار شدن از خواب هم بكار گرفته است، اظهار داشت: بیدار شدن دارای انواع مختلفی است كه اگر بخواهیم به این معنا دقت نظر داشته باشیم هر روز برای مبعث می باشد.
فاضلی با اشاره به اینكه ۳۵ بار هم از این كلمه بعنوان بیداری از مرگ در قرآن استفاده شده است، ادامه داد: گاهی اوقات هم از این واژه به معانی بیداری از یك خواب اجتماعی، اخلاقی و مردمی هم استفاده می گردد در این زمان است كه خداوند پیامبری برای هدایت می فرستد تا مردم از خواب غفلت بیدار شوند.
به گفته این مسئول در فرهنگ ما در روز قیامت صور اسرافیل نواخته می گردد تا همه از خواب برخیزند و بیدارگری در ادبیات ما ریشه دارد و در حقیقت اولیای الهی، اسرافیل زمان خود هستند.

1397/01/24
14:54:28
5.0 / 5
4490
تگهای خبر: گیلان
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا