لزوم پایش همیشگی دماوند

ریزگردهای معدنكاری در دماوند، دیوسفید ناآرام است

ریزگردهای معدنكاری در دماوند، دیوسفید ناآرام است

بیا شمال: ساری - ظاهرا دیو سفید آرام و خفته است و فعالیت آتشفشانی ندارد اما ریزگردهای ناشی از هجمه معادن، دماوند را بیش از هر زمان دیگری ناآرام كرده است.


خبرگزاری مهر -گروه استان ها: كوه دماوند با قدمت دوران ژوراسیك فوقانی و كرتاسه، آغاز و تكامل آن تا پلیوستوسن طول كشیده است و این اثر طبیعی در سال ۱۳۸۱ با مصوبه شماره ۲۲۱ مورخ ۲۱ خردادماه ۸۱ شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیوسته و ارگان ذیصلاح برای مدیریت اثر، سازمان حفاظت محیط زیست است. حدود دو سال قبل درباره فعالیتهای آتشفشانی قله دماوند اخباری در فضای مجازی پیچید اما متولیان امر این مسئله را رد كردند و به قول مسئول مركز زمین شناسی مازندران، پایش گذاره های آتشفشانی قله دماوند در حال انجام می باشد اما كارشناسان معتقدند اگر زمان دقیق فوران آتش فشان را بخواهیم برای چند روز یا چند ساعت قبل بدانیم نیازمند استقرار دستگاه ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته ای هستیم. پایش فعالیت های آتشفشانی دماوند مهرداد قنبرزاده رئیس مركز زمین شناسی و اكتشافات معدنی مازندران، گازهای آتشفشانی خروجی از قله دماوند را یكی از دغدغه ها در حوزه زمین شناسی بیان كرد و اظهار داشت: این مسئله در حال پایش است. وی تصریح كرد: در حوزه زمین شناسی دریایی ۱۲۰ كیلومتر از ساحل محمودآباد تا فرح آباد ساری پایش شده است و مواردی نظیر تولید قفس های شیلاتی، مخاطرات دریا، سازه های دریایی و غیره مورد بررسی قرار می گیرد.
قنبرزاده، یكی از اشكالات را خروج گازهای آتشفشانی در دماوند بیان كرد و اظهار داشت: در این راستا، مركز پایش دماوند بوجود آمده كارهای مطالعاتی در دست اقدام است و علاوه براین مطالعات گسل های استان هم در دست اقدام است. رئیس مركز زمین شناسی و اكتشافات معدنی مازندران با بیان اینكه، در حوزه های اكتشافی، مازندران در كمربند آلتیمالیا قرار دارد اضافه كرد: در استان ماده معدنی متفاوتی وجود دارد اما باید بهره برداری از مواد معدنی با روش های نوین صورت گیرد. باآنكه طبق آخرین استعلام های اخذشده، تابحال آتش فشان شدن قله دماوند تأیید نشده است و هیچ مرجع و منبع رسمی فعال شدن آتش فشان دماوند را تأیید نكرده اند، اما حسینعلی ابراهیمی مدیركل حفاظت محیط زیست مازندران به خبرنگار مهر می گوید: فعل و انفعالات قله دماوند توسط دستگاه های متولی در این استان رصد می گردد و تنها نگرانی در این قله فعالیت های معدنی در دامنه ها است كه باید كنترل و مدیریت شود. فعل و انفعالات قله دماوند توسط دستگاه های متولی در این استان رصد می گردد و تنها نگرانی در این قله فعالیت های معدنی در دامه ها است كه باید كنترل و مدیریت شود قله دماوند در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۸۷ بعنوان اولین اثر طبیعی در لیست آثار ملی به ثبت رسید و ثبت این مكان به جهت مرتفع ترین و متقارن ترین آتش فشان مخروطی شكل در رشته كوه های البرز كه از یك سو به كویر مركزی و از جانب دیگر به دریای خزر می رسد و بلندترین نقطه خاورمیانه و بلندترین آتش فشان آسیاست، ثبت آن را در لیست میراث جهانی یونسكو همچنان درگیر اماواگرهاست. كویر لوت، جزیره قشم و كوه دماوند سه نامزد ایران برای ثبت در لیست جهانی آثار طبیعی یونسكو بودند كه به علت مشكلات، پرونده دماوند برای ثبت در لیست یونسكو منتظر رفع مسائل فرارو است و دیو سپید پای دربند پیش دیگر نامزدهای ثبت جهانی شرمسار و غمین شده است.
در آخرین آتش فشانی دماوند كه حدود ۱۰ هزار سال قبل بوده بر مبنای شواهد علمی موجود پرتاب گدازه وجود داشته است و اگر دوباره آتش فشانی صورت گیرد پرتاب گدازه ها به نقاط دور دست را شاهد خواهیم بود كه چهار استان البرز، تهران، مازندران و سمنان كه استان های مجاور این قله هستند را تحت تاثیر قرار می دهد.
فعالیت واحدهای معدنی در دامنه قله دماوند و كنده كاری های ناشی از فعالیت معادن و ساخت وسازها، تن دیو سپید پای دربند را زخمی و پاره پاره كرده است و احتمال فعال و انفعالات آن را شدت می بخشد وبه گفته موسوی مدیركل منابع طبیعی مازندران – ساری، اگر فكری به حال منطقه نشود، دره هراز به كانون ریز گردها در استان تبدیل خواهد شد. وی بابیان اینكه معادن در استان به یك معضل تبدیل گشته است به پدیده ریز گردها اشاره نمود و اظهار داشت: دره هراز یكی از كانون های ریزگرد در سال های آتی در استان خواهد بود.

1397/04/16
16:56:50
5.0 / 5
4317
تگهای خبر: آب , دریا , زمین , مازندران
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا