در گزارش بیا شمال مطرح شد:

برداشت بیش از ۸۰ هزار تن راتون از شالیزارهای گیلان

برداشت بیش از ۸۰ هزار تن راتون از شالیزارهای گیلان

به گزارش بیا شمال رئیس سازمان جهاد كشاورزی گیلان اظهار داشت: بیش از 80 هزار تن راتون در قالب كشت دوم از 91 هزار و 500 هكتار از شالیزارهای گیلان برداشت شد.



مسعود الماسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امسال کشت و پرورش راتون در ۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان انجام شده است، اظهار نمود: شالیکاران حدود ۸۰ هزار تن شلتوک به ارزش اقتصادی هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در استان برداشت کردند.
وی با اشاره به اینکه سال قبل کشت راتون در ۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان انجام شد، اظهار داشت: ۷۶ هزار تن راتون به ارزش اقتصادی ۸۳۶ میلیارد تومان برداشت شده بود.
الماسی با اعلان اینکه کشت دوم در سایر محصولات شامل پاچ باقلا، باقلا برکت، سبزیجات برگی و غده ای و شبدر در ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شده است، افزود: برمبنای پیش بینی ها ۴۰۰ هزار تن محصول به ارزش اقتصادی ۲ هزار میلیارد تومان برداشت شود.
وی با اشاره به اینکه شالیکاران استان گیلان، با پرورش برنج راتون بعد از برداشت برنج و نیز کشت و کار محصولات ثانوی در اراضی شالیزاری موجب توسعه کشت دوم و رونق تولید می شود، اظهار داشت: در نیمه دوم سال، خیلی از کشاورزان گیلانی تقریباً بیکار بوده که با کشت دوم شالیزارها فعالیت خواهند داشت و درآمد خوبی از کشت دوم به دست می آورند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اعلان اینکه حدوداً تمامی ارقام کیفی و محلی برنج رایج در استان گیلان از استعداد راتون زایی خوبی برخوردار می باشند، اشاره کرد: کنترل دام های اهلی خصوصاً گاو، گاومیش و گوسفند در زمان پرورش راتون توسط روستاییان ضروری بوده و نیازمند به عزم عمومی است.
وی یاد آور شد: شالیکاران گیلانی علاوه بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می آورند در کشت دوم برمبنای نوع و ارزش محصول کشت شده بطور متوسط بین هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد کسب می کنند.
الماسی با اعلان اینکه با توجه به این که در نیمه دوم سال بارندگی ها در گیلان افزایش می یابد شالیزارها گرفتار آبگرفتگی می شوند، افزود: با کشت دوم که لازمه آن ایجاد زهکش است، آب ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک از جاری شدن سیل هم جلوگیری می شود.


منبع:

1399/08/16
21:02:16
5.0 / 5
1417
تگهای خبر: آب , اراضی , تولید , روستا
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲

لینک دوستان بیا شمال

بیا شمال

تگهای بیا شمال

biashomal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بیا شمال محفوظ است

بیا شمال بیا شمال

معرفی شمال و خرید و فروش ویلا