چرا هر روز قیمت میوه و مرغ در میادین میوه و تره بار تغییر می کند؟
به گزارش بیا شمال، مدیرعامل سازمان میادین شهر تهران اظهار داشت: یکی از دلیلهای اصلی گرانی میوه افزایش هزینه های تولید همچون حمل و نقل و نهاده هایی مانند کود و سم است که موجب بالا رفتن قیمت تمام شده در مبدا شده است.
مهدی بختیاری زاده مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، در گفتگو با گزارشگر خبرگزاری مهر، در رابطه با وضعیت قیمت محصولات حوزه کشاورزی در ماه های اخیر توضیح داد: قیمت محصولات کشاورزی در یکی دو ماه گذشته روندی رو به افزایش داشته است و این مساله علل گوناگونی دارد. وی ادامه داد: یکی از علل اصلی افزایش قیمت ها، افزایش هزینه های مترتب بر تولید محصولات است؛ همچون هزینه های حمل و نقل، هزینه های کارگری و هزینه های تولیدی مانند کود، سم و سایر نهاده ها که همه آنها در این زمان بالا رفته اند و این مساله موجب بالا رفتن هزینه تمام شده محصول در مبدا شده است. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار ضمن اشاره به مشکل اساسی نبود برنامه ریزی مناسب در تولید عنوان کرد: متاسفانه ما الگوی تولید و کشت مناسبی در کشور نداریم و همین سبب شده در بازه های زمانی مختلف، با نوسانات شدید در عرضه و قیمت محصولات مواجه شویم. در تعدادی مواقع تولید محصول آنقدر زیاد می شود که قیمت آن پایین می آید و برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد که محصول را برداشت کند و در مقابل، گاهی محصول آنقدر کم می شود که قیمت آن در بازار سرسام آور بالا می رود. وی اضافه کرد: البته خوشبختانه اکنون کمبودی در بازار وجود ندارد، اما همین عدم برنامه ریزی منسجم تولید و تامین بازارهای هدف، یکی از علت های اصلی گرانی محصولات کشاورزی است. بختیاری زاده به مبحث نوسانات قیمت در عرصه مرغ هم اشاره نمود و اظهار داشت: در عرصه مرغ هم وضعیت مشابهی داریم. ظرفیت تولید مرغ در کشور خوب و بالا است، اما بازار با نوساناتی روبه روست. در تعدادی برهه ها قیمت مرغ آنقدر پایین می آید که برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد و در تعدادی برهه ها قیمت آن به حدی بالا می رود که مردم متضرر می شوند. ایشان در ادامه تاکید کرد: دستگاهها و وزارت خانه های متولی تولید باید برنامه ریزی های مناسبی انجام دهند تا از این نوسانات شدید و غیرمنطقی جلوگیری شود. نباید به شکلی باشد که بازار بشکلی سینوسی یا همان مدلهای عنکبوتی اقتصاددان ها عمل کند. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار اظهار داشت: برای اصلاح این وضعیت، ضروری است برنامه ریزی و مطالعه بازار بشکل دقیق صورت گیرد، تولید برمبنای نیاز بازار تنظیم شود و اهداف صادراتی هم در کنار آن لحاظ گردد تا بازار بشکل کنترل شده و منطقی جلو برود. بطور خلاصه، یکی از علل اصلی افزایش قیمت ها، افزایش هزینه های مترتب بر تولید محصولات است؛ همچون هزینه های حمل و نقل، هزینه های کارگری و هزینه های تولیدی مانند کود، سم و سایر نهاده ها که همه آنها در این زمان بالا رفته اند و این مسئله سبب بالا رفتن هزینه تمام شده محصول در مبدا شده است. نباید بشکلی باشد که بازار بشکلی سینوسی یا همان مدل های عنکبوتی اقتصاددان ها عمل کند.
منبع: بیا شمال
این مطلب بیاشمال را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب